لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

وزارت خارجه آمريکا: ايران همچنان به حمايت از تروريسم ادامه می‌دهد


وزارت خارجه آمريکا در تازه‌ترين گزارش خود درباره وضعيت تروريسم در جهان بار ديگر تاکيد کرد که ايران در سال ۲۰۱۴ همچنان به حمايت از تروريسم در سراسر خاورمیانه ادامه داد.

در اين گزارش که روز جمعه ۱۹ ژوئن (۲۹ خردادماه) در دسترس عموم قرار گرفته، تصريح شده است: «ايران همچنان از طريق بازوی اصلی خود یعنی نیروی قدس سپاه پاسداران به حمايت از گروه‌های تروريسم در جهان ادامه می‌دهد. گروه‌هايی چون حزب‌الله لبنان، شماری از گروه‌های شبه نظامی شيعه عراقی، حماس و گروه فلسطينی جهاد اسلامی».

در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا همچنين آمده است :«در اين سال (۲۰۱۴)، ايران در واکنش به پيشروی و حملات گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در عراق کمک های خود به گروه‌های شبه‌نظامی شيعه عراق را - که يکی از آنها در فهرست سازمان‌های تروريستی آمريکا قرار دارد - افزايش داده است، و همچنين به ديگر گروه های شبه نظامی در منطقه کمک کرده است.»

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين می گويد: «ايران تلاش کرده است تا به صورت قاچاق برای گروه های تروريستی فلسطينی در غزه سلاح ارسال کند.»

اين گزارش همچنين به نقش ايران و گروه حزب‌الله لبنان در حمايت از حکومت بشار اسد و جنگ داخلی سوريه پرداخته است.

طبق این گزارش، ايران از سال ۱۹۸۴ در فهرست کشورهای حامی تروريسم وزارت امور خارجه آمريکا قرار دارد.

اين گزارش می افزايد:«در حالی که ايران تمامی تلاش های خود را برای دستيابی به اهدافش در خاورميانه، وبه ويژه سوريه، متمرکز کرده است، اين کشور و گروه های مورد حمايتش به تلاش های خود برای افزايش نفود در مناطقی چون آفريقا، آسيا و با شدت کمتری در آمريکای لاتين، ادامه داده اند.»

وزارت امور خارجه آمريکا همچنين نيروی قدس سپاه پاسدارن را متهم کرده است که اهداف سياست خارجی ايران را پياده می کند، پوشش برای عمليات اطلاعاتی فراهم کرده و در خاورميانه بی ثباتی ايجاد می کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که حملات خشونت‌آميز طی سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در عراق، افغانستان و نيجريه در حد قابل ملاحظه‌ای افزايش يافته است.

اين حملات که بخش اعظم آنها توسط گروه موسوم به «حکومت اسلامی» و «بوکو حرام» صورت گرفته، به نسبت سال‌های قبل ۳۵ درصد افزايش يافته و تعداد تلفات آنها دو برابر و تعداد گروگانگيری‌ها سه برابر سال‌های قبل بوده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس براساس ارقام و آمارهای موجود در گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا در مورد تروريسم جهانی می‌نويسد که در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۳ هزار نفر در نتيجه ۱۳ هزار و پانصد حمله تروريستی در نقاط مختلف جهان کشته شدند.

در صورتی‌که در سال ۲۰۱۳ شمار حملات حدود ۱۰ هزار مورد و تلفات ناشی از آن حدود ۱۸ هزار نفر بود. مقايسه آمارها نشان می دهد که تعداد حملات ترويستی ۳۵ درصد و تلفات ناشی از آن حدود ۴۵ درصد افزايش يافته است.

طبق گزارش وزارت خارجه آمريکا، ۲۴ آمريکايی در سال ۲۰۱۴ بر اثر اين حملات کشته شده‌اند و تعداد گروگانگيری‌ها که در سال ۲۰۱۳ حدود سه هزار و ۱۰۰ مورد بود در سال ۲۰۱۴ به ۹ هزار و ۴۰۰ مورد افزايش يافته است.

اين گزارش يادآوری می‌کند که کشورهای عراق، افغانستان و نيجريه بيش از هر نقطه ديگری در جهان شاهد افزايش حملات تروريستی بوده‌اند و دليل اصلی افزايش چشمگير تلفات، گسترش فعاليت گروه‌های تندرو در اين کشورهاست.

در سال ۲۰۱۴ در بيش از ۲۰ مورد از حملات تروريستی، تعداد تلفات بالای صدنفر بوده است در صورتی‌که در سال ۲۰۱۳ فقط تلفات دو حمله بالای صد نفر بود.

دو مورد مهم از حملات تروريستی با تلفات فراوان مربوط به حمله طالبان پاکستان به مدرسه‌ای در شهر پيشاور در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ بود که حداقل ۱۵۰ نفر قربانی داشت و در مورد ديگر حمله گروه موسوم به حکومت اسلامی در ماه ژوئن به زندانی در شهر موصل بود که بر اثر آن ۶۷۰ زندانی شيعه به قتل رسيدند.

بر اساس گزارش وزارت خارجه آمريکا، حمله گروه حکومت اسلامی به زندان موصل پر تلفات‌ترين مورد از زمان حملات تروريستی به شهرهای آمريکا در سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون بوده است.

حملات تروريستی طی سال ۲۰۱۴ در ۹۵ کشور جهان اتفاق افتاده ولی تمرکز اصلی آن در خاورميانه، جنوب آسيا و غرب آفريقا بوده است.

بيش از ۶۰ درصد از کل حملات تروريستی در سال ۲۰۱۴ در کشورهای عراق، افغانستان ، هند و نيجريه روی داده اند. و اگر سوريه را نيز به اين مجموعه بيافزاييم، حدود ۸۰ درصد از تلفات حملات تروريستی مربوط به اين پنج کشور بوده است.

خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از گزارش سالانه وزارت خارجه آمريکا می نويسد که دليل اصلی افزايش چشمگير موارد گروگانگيری و آدم ربايی در سال ۲۰۱۴ اقدامات گروههای تندرو اسلام گرا از جمله جبهه النصره ( نصرت) وابسته به القاعده و گروه موسوم به حکومت اسلامی در خاک سوريه بوده است.

در نيجريه گروه اسلام گرای تندرو بوکرحرام با ربودن بيش از هزار و ۳۰۰ نفر از جمه چند صد دختر دانش آموز مسئول بيش از ۹۰ درصد از آدم ربايی ها در اين کشور بوده است. در صورتيکه در سال ۲۰۱۳ تعداد افرادی که توسط گروههای تروريستی ربوده شده بودند حدود صد نفر بود.

آمارهای مربوط به فعاليت گروههای تروريستی و تلفات ناشی از آن ضميمه گزارش وارت خارجه آمريکاست که به صورت سالانه و تحت عنوان « گزارش تروريسم در کشورهای جهان » و زير نظر کنگره آمريکا تهيه و منتشر می شود. اين گزارش سالانه به سفارش وزارت خارجه آمريکا و توسط بخش مطالعه تروريسم و مقابله با تروريسم دانشگاه مريلند تهيه شده است.

در گزارش جديد که روز جمعه منتشر شد به طور مشخص به تصرف قلمرو گسترده ای در خاک سوريه و عراق توسط گروه موسوم به دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴، قابليت جذب نيرو و پيوستن پيکارجويان خارجی به اين گروه و اعلام وفاداری گروههای جهادی در ليبی، مصر و نيجريه به خلافت خود خوانده اين گروه اشاره شده است.

اين گزارش در عين حال يادآوری می کند که در سال ۲۰۱۴ تعداد حملات توسط افراد يا سلولهای تروريستی مستقل که اصطلاحا گرگ های تک رو ناميده می شوند، در خاک کشورهای غربی نيز افزايش يافته و گروههای تروريستی و جهادی برای سرکوب و ارعاب مردم در مناطق تحت کنترل خود روشهای بی رحمانه و وحشيانه تری را به کار می برند.

اين گزارش در عين حال قيد می کند که اقدامات منطقه ای و بين المللی برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی و ساير گروههای تروريستی و جهادی به مرور تاثير خود را نشان می دهند.

XS
SM
MD
LG