لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

شورای امنيت سازمان ملل قطعنامه عليه «داعش» را تصويب کرد


شورای امنيت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۴ مردادماه به اتفاق آراء قطعنامه ای را عليه گروه دولت اسلامی «داعش» و جبهه النصر تصويب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شورای امنيت سازمان ملل متحد در اين قطعنامه شش نفر از جمله سخنگوی گروه دولت اسلامی،‌ که پيشتر از آن خود را دولت اسلامی عراق و شام، داعش، می ناميد، را در فهرست خود قرار داده و هشدار داده است، کسانی را که از اين افراد حمايت مالی و تسليحاتی می کنند را تحريم خواهد کرد.

طبق اين گزارش،‌گروه دولت اسلامی پيشتر در فهرست در فهرست سياه شورای امنيت سازمان ملل متحد قرار داشته است.

در اين قطعنامه که پيش نويس آن را بريتانيا تهيه کرده اتخاد تدابيری برای قطع منابع مالی و جلوگيری از پيوستن افراد خارجی به اين گروه ها خواستار شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در این قطعنامه همچنين خواستار خلع سلاح و انحلال فوری گروه دولت اسلامی، داعش درعراق و سوريه، جبهه النُصره در سوريه و گروه های ديگر مرتبط با القاعده شده و دولتها، نهادها و اشخاصی هم که به گروه های جهادی کمک يا با‌ آنها معامله کنند تحريم می شوند.

شورای امنیت ابو محمد العدنانی، سخنگوی دولت اسلامی را در فهرست سیاه خود قرار داده است.

طبق این گزارش ابو محمد العدنانی شهروند عراق است و از او به عنوان يکی از بانفوذ ترين «امرای» گروه دولت اسلامی و نزديکترین فرد به ابوبکر البغدادی رهبر این گروه یاد شده است.

شورای امنیت همچنین سعید عارف، یک افسر الجزایری که به جبهه النصره پیوسته را مورد تحریم قرار داده است.

حمایت مشروط از دولت جدید عراق

در همین حال در عراق با کناره گیری نوری المالکی روز جمعه شیخ علی حاتم، شیخ و رییس قبیله بزرگ دُليم در استان الانبار عراق آمادگی مشروط خود را برای همکاری با دولت حيدر العبادی اعلام کرده است.

شيخ علی حاتم سليمان که از رهبران با نفوذ قبايل سنی بشمار می رود، گفته است تصميم درباره پيوستن اين قبايل به جنگ عليه گروه داعش بعدا گرفته خواهد شد.

سخنگوی قبايل و روحانيون سنی به خبرگزاری رويترز گفته است که درحال تهيه فهرست مطالباتشان هستند که از جمله پایان دادن به خصومت ها برای فراهم کردن زمينه گفت وگو است.

گروه دولت اسلامی طی ماههای اخیر توانسته است که بخش های وسیعی از عراق را به تصرف خود در آورد.

XS
SM
MD
LG