لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

آمریکا سفارت خود در لیبی را تعطیل کرد


وزارت امور خارجه آمريکا روز شنبه ۲۶ ژوئيه اعلام کرده به دنبال وخامت اوضاع امنیتی و تشديد درگيری بين گروه های شبه نظامی در طرابلس،‌پايتخت ليبی، سفارت خود را در اين کشور تعطيل کرده و ديپلمات‌ها و ماموران امنيتی خود را به تونس منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، به دنبال دو هفته درگيری بين شبه نظاميان در طرابلس وضعيت امنيتی در پايتخت ليبی رو به وخامت نهاده است.

ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه ای گفته است:مساله تامين امنيت الويت اول ما است. به دليل نزديکی سفارت آمريکا به کانون خشونت و درگيری های جاری بين گروه های مسلح ليبيايی می بايست چنين تصميمی را اتخاذ کنيم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، کارکنان سفارت اين کشور زمانی به طرابلس باز خواهند گشت که در پايتخت ليبی آرامش و امنيت برقرار شده باشد.

طبق اين گزارش، سازمان ملل متحد پيشتر کارکنان خود را از ليبی خارج کرده است. ترکيه نيز اعلام کرده است که کليه فعاليت های سفارتش را در طرابلس متوقف کرده است.

گزارش ها حاکی است که ترکيه ۷۰۰ نفر از کارکنان خود را از ليبی به خارج منتقل کرده است.

اين در حالی است که طی روز های اخير درگيری در اطراف فرودگاه طرابلس بين گروه های مسلح به شدت در جريان است.

از زمان سقوط معمر قذافی، رهبر پيشن ليبی در سال ۲۰۱۱ تاکنون درگيری بين گروه های مسلح در اين کشور باعث تشديد نا امنی و بی ثباتی در ليبی شده است.

نگرانی آمريکا نسبت به امنيت ديپلمات و کارکنان سفارت اين کشور در ليبی بی سابقه نيست چرا که در جريان حمله سال ۲۰۱۲ به کنسولگری آمريکا در بنغازی در شرق ليبی، جان کريستوفر استيونز، سفير ايالات متحده در ليبی و سه کارمند ديگر اين کشور کشته شدند.

XS
SM
MD
LG