لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

واکنش اصولگرایان به معرفی کابينه دهم از سوی احمدی نژاد


معرفی تلویزیونی شش تن از وزرا توسط احمدی نژاد با انتقاد برخی از اصولگرايان در مجلس مواجه شده است.
معرفی تلویزیونی شش تن از وزرا توسط احمدی نژاد با انتقاد برخی از اصولگرايان در مجلس مواجه شده است.
در حالی که مهلت محمود احمدی نژاد برای معرفی کابينه دهم روز چهارشنبه به پايان می رسد، اعلام اسامی تعدادی از وزرا از طريق تلويزيون با واکنش نمايندگان اصول گرا رو به رو شده است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهوری باید تا دو هفته بعد از مراسم تحليف اعضای کابينه خود را برای گرفتن رای اعتماد از نمانیدگان به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

در همين زمينه، محمود احمدی نژاد، رییس دولت نهم، روز يکشنبه در يک برنامه تلويزيونی اسامی شش تن از وزرا را معرفی کرد. در اين فهرست شش نفره نام دو وزير زن برای وزارتخانه های بهداشت و رفاه و تامين اجتماعی به چشم می خورد.

«تراز» کابينه دهم


معرفی تلویزیونی شش تن از وزرا توسط احمدی نژاد با انتقاد برخی از اصولگرايان در مجلس مواجه شده است.

احمد توکلی، نماينده تهران و رييس مرکز پژوهش های مجلس، می گويد: معرفی اين شش نفر تراز کابينه دهم را نشان می دهد و اين علامت خوبی نيست.

اين نماينده اصولگرای مجلس تاکيد می کند: دراين فهرست کسانی هستند که «حتی يک روز هم کار اجرايی نداشته‌اند.»

احمد توکلی به عنوان نمونه از معرفی فاطمه آجرلو ، نماينده کرج در مجلس، به عنوان وزير رفاه انتقاد کرده و می گويد: «بالاترين و تنها سمت اجرايی‌ای که دولت برای وزير پيشنهادی رفاه اعلام کرده است، مسوول بسيج واحد خواهران دانشگاه آزاد اسلامی کرج و با رشته تحصيلی روانشناسی بالينی است.»

وی افزوده است: «چگونه می‌توان يک وزارتخانه مهم اجتماعی ـ اقتصادی مثل رفاه را به فردی با رشته‌ای نامتناسب و بدون سابقه اجرايی سپرد؟».

يک عضو فراکسيون اقليت مجلس نیز ضمن انتقاد نسبت به معرفی فاطمه آجرلو به عنوان وزير رفاه گفته است: تنها شاخصه مثبت خانم آجرلو حمايت از محمود احمدی نژاد است.

نصرالله ترابی، نماينده شهرکرد، اضافه کرده است: «با توجه به عدم تخصص کافی آجرلو در اين زمينه، احتمال رای آوردن وی بسیار پائین است.»

تناسب سابقه و وزارتخانه

احمد توکلی همچنين از معرفی حيدر مصلحی نماينده ولی فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان وزير اطلاعات انتقاد کرده است.

وی در اين زمينه گفت: «کسی که يک روز در زندگيش کار اطلاعاتی نکرده و مهم‌ترين کاری که در رشته خود در سال‌های اخير انجام داده، رياست سازمان اوقاف بوده، برای وزارت اطلاعات چه تناسبی دارد؟»

اين در حالی است که علاءالدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی می گويد: معرفی حيدر مصلحی نشان دهنده موافقت آيت الله علی خامنه ای، رهبر ايران، با اين انتخاب است.

به گفته آقای بروجردی، اگر حيدر مصلحی نهايتا تا روز چهارشنبه در ليست رسمی محمود احمدی نژاد به مجلس معرفی شود، «قاعدتا به اين معناست که آقای احمدی‌نژاد نظر موافق رهبری را نيز جلب کرده است.»

قرار است محمود احمدی نژاد فهرست ۲۱ وزير کابينه دهم را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند. دولت نهم با تغییر یازده وزیر در دوران چهار ساله عمر خود تا آستانه از رسمیت افتادن پیش رفت.
XS
SM
MD
LG