لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

رهبران بهائيان ايران به جاسوسی برای اسرائيل متهم شدند


مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت نفر از رهبری جامعه بهائيان ايران،
مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت نفر از رهبری جامعه بهائيان ايران،
حسن حداد، معاون امنيت دادسرای تهران، روز چهارشنبه اعلام کرد: قرار مجرميت برای هفت تن از متهمان پرونده تشکيلات بهائيان صادر شده و پرونده آنها هفته آینده به دادگاه انقلاب ارسال می شود.

مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت نفر از رهبری جامعه بهائيان ايران، موسوم به محفل ملی ايران، در ارديبهشت ماه سال جاری پس از تفتيش وسايل شخصی آنها، در خانه های خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت شدند.

آقای حداد همچنين درباره وضعيت پرونده بازداشت شدگان گفت: « اتهامات هفت تن از متهمان پرونده يک تشکيلات غيرقانونی بهائيت در شعبه اول بازپرسی دادسری امنيت مورد بررسی قرار گرفت که با توجه به صدور قرار مجرميت، پرونده با صدور کيفر خواست هفته آينده به دادگاه انقلاب برای رسيدگی ارسال می شود.»

معاونت امنيت دادسری تهران عناوين اتهامی بازدداشت شدگان را «جاسوسی برای اسرائيل»، «توهين به مقدسات» و «تبليغ عليه نظام» اعلام کرد.

اين در حالی است که پيشتر بانی دوگال، نماينده ارشد جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد، بازداشت اين افراد را شديدا محکوم کرده و گفته بود: «تنها جرم بازداشت شدگان اعتقاد به ديانت بهايی است.»

به گفته بهائيان خارج از ايران، گروهی که دستگير شده اند، اعضای «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» معروف به «گروه یاران» هستند که وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند.

بهائيان می گويند آخرين بار که پس از انقلاب ايران، اعضای این محفل در سال های آغازين دهه ۸۰ ميلادی دستگير شدند، هيچ گاه خبری از سرنوشت آنها منتشر نشد و آنها احتمالا اعدام شده اند.

«محفل ملی»، عنوانی است که بهائيان برای گروه رهبران خود در کشورهای مختلف استفاده می کنند.

بنابر گزارش سازمان عفو بين الملل، بيش از سيصد هزار بهايی در ايران زندگی می کنند، اين در حالی که قانون اساسی ايران بهائيت را به رسميت نشناخته است و پيروان اين دين مورد اذيت و آزار و تبعيض قرار می گيرند.

حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند.
XS
SM
MD
LG