لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۸

درخواست از اتحادیه اروپا برای مقابله با سانسور و ارسال پارازيت توسط ايران


بريتانيا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه با انتشار نامه‌ای از اتحاديه اروپا خواسته‌اند تا اقداماتی را برای مقابله با سانسور و ارسال پارازيت بر روی برنامه‌های ماهواره‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کند.

در نامه مشترک وزرای امور خارجه اين سه کشور اروپايی به کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی و امنيتی اتحاديه اروپا، درخواست شده است تا در فروش تکنولوژی‌هايی که می‌تواند به حکومت ايران در امر سرکوب و سانسور کمک کند، محدودیت ایجاد شود.

در اين نامه همچنین آمده است: در صورتی که ايران در برنامه‌های ماهواره‌ای رسانه‌های خارجی مانند «بی بی سی» و «دويچه وله» اختلال ايجاد کند، اتحاديه اروپا می‌بايست اقدامات «جدی» عليه جمهوری اسلامی انجام دهد.

در جريان حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در خردادماه گذشته، ایران برای جلوگیری از دسترسی مردم این کشور به برنامه‌های شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور اقدام به ارسال پارازيت‌هايی بر روی ماهواره‌های مخابراتی کرد.

در همين زمينه، يک ماه پيش شبکه‌های صدای آمريکا، بی بی سی و دويچه وله در بيانيه‌ای ارسال پارازيت از سوی ايران روی برنامه‌های اين سه شبکه را به شدت محکوم کردند.

ديويد ميلی بند، وزير امور خارجه بريتانيا، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، و گوئيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، از وزيران ۲۷ کشور اروپايی خواسته‌اند در نشست روز دوشنبه هفته آینده خود اقدامات ايران در این زمینه را به شدت محکوم کرده و از تهران بخواهند فوراً ارسال پارازيت را متوقف کند.

وزيران امور خارجه اين سه کشور اروپايی در نامه خود با اشاره به اين که «با توجه به شرايط موجود، ديگر نمی‌توان ساکت ماند»، تصريح کرده‌اند: «بسيار اساسی است که اتحاديه اروپا به صورتی که دانسته شود، در قوی‌ترين شکل ممکن چنين اقدامات غير قابل قبولی را محکوم کند.»

در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران، مقامات تهران بسياری از روزنامه‌ها و وب‌سايت‌های خبری را بسته و تعداد زيادی از روزنامه‌نگاران را روانه زندان کرده‌اند.

وزيران امور خارجه اين سه کشور اروپايی در بخش ديگری از نامه خود اقدامات حکومت ايران در ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های فارسی زبان را در راستای «جلوگيری از حق مردم ايران برای دسترسی آزاد به اطلاعات» ارزيابی کرده‌اند.

این وزيران می‌گويند: بيش از ۷۰ راديو و تلويزيون خارجی برنامه‌های خود را از طريق ماهواره «يوتل ست» برای ايران پخش می‌کنند که در روز يازدهم فوريه، ۲۲ بهمن، ايران ارسال پارازيت بر روی اين ماهواره را شدت بخشيد.

نامه اين سه وزير امور خارجه اروپايی يک روز پس از آن منتشر می‌شود که شيرين عبادی، حقوقدان و برنده جايزه صلح نوبل، شرکت آلمانی زيمنس و شرکت فنلاندی نوکيا را متهم کرد که بافروش نرم‌افزار و تکنولوژی کنترل مخابرات به ايران به سانسور و سرکوب مخالفان کمک می‌کنند.

اين در حالی است که شرکت نوکيا پيشتر اين اتهامات را رد کرده و گفته بود تجيهزاتی که به ايران در سال ۲۰۰۸ فروخته شده به گسترش آزادی بيان کمک می‌کند.
XS
SM
MD
LG