لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

ايران، يکی از محور های مذاکرات کلينتون با مقامات عربستان


هيلاری کلينتون،وزير امور خارجه آمريکا، برای شرکت در اجلاس آمريکا و کشورهای اسلامی به دوحه پايتخت قطر سفر کرده است و پس از آن با سفر به عربستان سعودی با مقامات این کشور درباره ايران گفت وگو خواهد کرد.

هيلاری کلينتون به دليل بيماری همسرش، بيل کلينتون، رييس جمهوری اسبق آمريکا، يک روز ديرتر از برنامه اش به منطقه خليج فارس سفر می کند.

درهمين زمينه، مقامات وزارت امور خارجه آمريکا می گويند اين تاخير يک روزه در سفر هيلاری کلينتون به منطقه خليج فارس، تغييری در برنامه ديدار های وی ايجاد نخواهد کرد.

هيلاری کلينتون برای شرکت در مجمع جهان اسلام و امريکا در روز های دوشنبه و سه شنبه به عربستان سفر خواهد کرد. گفته می شود در اين سفر وی بامقام های رياض در خصوص همکاری عربستان برای ترغيب چين به حمايت از تشديد تحريم ايران مذاکره خواهد کرد.

چين بيشترين نفت مورد نياز خود را از ايران وارد می کند و تضمین عربستان برای صادرات نفت بیشتر به این کشور می تواند تغییر موضع چین موثر باشد.

يک مقام بلندپايه وزارت امور خارجه آمريکا درپاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره چنين درخواستی از عربستان گفته است: رد نمی کنم که ممکن است اين موضوع بخشی از مذاکرات باشد.

چين تنها عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و گروه ۱+۵ است که باتشديد تحريم ها عليه ايران مخالف است.

درهمين حال، آرون ديويد ميلر، مشاور سابق دولت آمريکا در امور خاورميانه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که ترديد دارد که عربستان سعودی تضمينی در خصوص افزايش صادرات نفت خود به چين بدهد.

آمريکا، روسيه، فرانسه، بريتانيا و چين، پنج عضو دايم شورای امنيت، به همراه آلمان گروه يک بعلاوه پنج را تشکيل می دهند که در تلاش است تا راه حلی دیپلماتیک برای مناقشه هسته ای ايران دست يابد.

روسيه ديگر عضو شورای امنيت طی هفته های اخير موضع سخت تری در قبال ايران در پيش گرفته است.

هيلاری کلينتون در رياض با ملک عبدالله ، پادشاه عربستان، و سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان ديدار می کند.

وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در دوحه با شيخ حمد بن خليفه آل ثانی، امير قطر، و شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، وزير امور خارجه قطر گفت وگو خواهد کرد.

فيليپ جی کرولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، بدون اشاره به جزييات مذاکرات هيلاری کلينتون با رهبران عربستان و قطر گفت:«مساله صلح خاورميانه مورد بحث قرار می گيرد. ايران، حتما، مساله ای که در مورد آن گفت وگو خواهد شد.»

هيلاری کلينتون در اين سفر همچنين با مقامات هفت کشور اسلامی حاضر نشست جهان اسلان و آمريکا و از جمله رجب طيب اردوغان، تنخست وزير ترکيه ديدار خواهد کرد.

در همين حال ديپلمات های ترک می گويند وزير امور خارجه ترکيه هفته آينده به ايران سفر خواهد کرد.

ايران روز سه شنبه اعلام کرد که کار غنی سازی اورانيوم با عيار ۲۰ درصد را آغاز کرده است. اين اقدام ايران با تلاش های کشورهای غربی برای تشديد تحريم ها عليه ايران همزمان شده است.

در همین زمینه، ژرار آرو، سفير فرانسه در سازمان ملل متحد،روز پنجشنبه با اشاره به اين که هم‌اکنون مذاکره گروه ۱+۵ برای وضع تحريم‌های بيشتر عليه ايران در جريان است، گفته بود: «کاملا ضروری است که با چين همکاری داشته باشيم، حتی اگر به بهای کمی تاخير تمام شود.»

سفير فرانسه با اين حال از ذکر جزئيات بيشتر گفت‌وگوهای ميان ايالات متحده، فرانسه، بريتانيا، آلمان، روسيه و چين خودداری کرد.

چين تاکنون برای وضع دور چهارم تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران از خود رغبتی نشان نداده است، و به گفت‌وگو و مدارای بيشتر با تهران توصيه کرده است.

ژرار آرو برای حضار يادآوری کرد که چين و روسيه تاکنون به سه قطعنامه تحريمی عليه ايران رای مثبت داده‌اند و تاکنون نسبت به بازداشتن ايران از ادامه غنی‌سازی متعهد بوده‌اند.

سفير فرانسه در سازمان ملل با اشاره به اين که پنج عضو دائم شورای امنيت و آلمان همواره بر سر چگونگی مواجهه با ايران دارای اتفاق نظر نيستند گفت: «همچنان نگرانی مشترک (درباره ايران) وجود دارد.»

برخی ديپلمات‌های غربی ابراز اميدواری کرده‌اند که ايالات متحده، بريتانيا، فرانسه و آلمان بتوانند با چين و روسیه برای تحريم ايران به توافق اصولی برسند، به طوری که تا پايان ماه جاری ميلادی تحريم ايران در شورای امنيت به رای گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG