لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

آمریکا: دولت مصر به حق برگزاری اجتماعات مسالمت آميز احترام بگذارد


جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز شنبه ۲۷ ژوئیه نسبت درگیری های ۲۴ ساعت گذشته در مصر ابراز نگرانی کرده و گفته است که کشورش خواستار پايان دادن به بازداشت‌های سياسی و آزادی رهبران سياسی در مصر است.

در بیانیه جان کری که در وب سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است که وی در پی درگیری های ۲۴ ساعت گذشته در مصر، با کاترين اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمد البرادعی ، معاون رییس جمهوری موقت مصر و نبيل فهمی، وزير خارجه دولت موقت مصر گفت و گو کرده و نسبت به درگیری های اخیر که طی آن دهها نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی شدند، عميقا ابراز نگرانی کرده است.

جان کری گفته است: مصر در لجظه تاريخی و سرنوشت سازی قرار دارد.

وزیرامور خارجه آمريکا تصريح کرده است:«دو سال پيش انقلابی آغاز شد. حکم نهايی درباره آن هنوز صادر نشده است، اما آنچه که امروز اتفاق می افتد بر قضاوت درباره آن تاثير خواهد گذاشت. »

جان کری اضافه کرده است: «مقام های مصری وظيفه اخلاقی و قانونی دارند که به حق برگزاری اجتماعات مسالمت آميز و آزادی بيان احترام بگذارند. این دو ارکان اصلی گذار به دمکراسی هستند و مقام های مصری بر ضرورت انها تاکید کرده اند»

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که ادامه درگيری و خشونت ها در مصر بر روند آشتی ملی و دمکراتيزاسيون در مصر و همچنين ثبات منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

جان کری تصریح کرده است که آمریکا خواستار تحقیق مستقل و منصفانه در خصوص حوادث خونین روز گذشته است.

در همین حال، محمد البرادعی استفاده «نابجا از زور» عليه تظاهرکنندگان را محکوم کرده است.

به گزارش شبکه الجزيره، محمد البرادعی در توييتر خود نوشته است:«قويا استفاده نابجا از زور و کشتار (تظاهرکنندگان) را محکوم می کنم. تمام توان خود را به کار خواهم بست تا اين رويارويی به نحويی صلح اميز پايان يابد.»

احمد طيب، شيخ الازهر، بلندپايه‌ترين روحانی سنی مذهب مصر،‌ نيز در بيانيه ای کشتار تظاهرکنندگان را محکوم کرده است. وی همچنين خواستار تشکيل کميته قضايی برای تحقيق در اين زمينه شده است.

محمد عادل عضو دفتر سياسی جنبش ۶ آوريل، نيز کشتار تظاهر کنندگان را محکوم کرده و وخواستار برکناری وزير کشور مصر شده است.

جنبش ۶ آوريل از گروه های مخالف محمد مرسی بود و در تظاهرات عليه وی شرکت داشت.

گزارش ها حاکی است در جريان درگيری بين هواداران محمد مرسی و نيروهای امنيتی مصر در جمعه و شنبه دهها نفر کشته شده اند. در حالی مقام های دولتی شمار کشته شدگان را ۶۵ نفر اعلام کرده است، اخوان المسلمين می گويد در اين درگيری ها دست کم ۱۲۰ نفر کشته شده اند.

در همين حال، وزير امور خارجه بريتانيا نيز خشونت و درگيری ها در مصر را محکوم کرده است.

کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، نيز کشتار هوادران محمد مرسی ابراز تاسف کرده است و از مقام های مصری خواسته است به حق برگزاری تظاهرات مسالمت آميز احترام بگذارند.
XS
SM
MD
LG