لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۷

درخواست آمريکا و اتحاديه اروپا از ايران برای رفع نگرانی های بين المللی


تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
اتحاديه اروپا و آمريکا روز دوشنبه از ايران خواسته اند تا از فرصت مذاکرات آتی با گروه ۱+۵ در بغداد و با آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین استفاده کرده و نگرانی های بين المللی را در خصوص برنامه هسته ايش برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نمايندگان اتحاديه اروپا، آمريکا و ايران روز دوشنبه دريک کنفرانس بين المللی در وين در خصوص معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای سخنرانی کردند.

رابرت وود، نماينده آمريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی، در اين کنفرانس گفته است:« ما همچنان نگران پافشاری مداوم ايران در اجرا نکردن تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، از جمله تعهدات آژانس بين المللی انرژی اتمی و تعهدات در مورد قطعنامه های شورای امنيت هستيم.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کرده و نگرانی های بين المللی در خصوص برنامه هسته ايش را رفع کند.

رابرت وود همچنين از ايران خواسته تا در مذاکرات بغداد «گام های عملی فوری» در راستای رفع نگرانی های بين المللی بردارد.

وی گفت: اين بر عهده ايران است تا با آژانس در خصوص راستی آزمايی در باره برنامه هسته ايش به طور کامل همکاری کند.

رابرت وود اضافه کرده است:ما نگرانيم از اين که ايران تاکنون به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به سايت های مرتبط، اطلاعات، اسناد و افرادی که می تواند پرسش ها را در مورد برنامه هسته ايش بر طرف کنند، را نداده است.

در همين حال، اتحاديه اروپا نيز از ايران خواسته است تا در مذاکرات بغداد و وين بر سر برنامه هسته ایش به توافقی دست يابد.

ايران قرار است در روز های ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت در وين با آژانس بين المللی انرژی اتمی مذاکره کند و در ۲۳ ماه مه در بغداد درچارچوب دور تازه گفت وگوهای خود با گروه ۱+۵ مذاکره کند.

ايران و کشورهای روسيه، آمريکا، بريتانيا، چين و فرانسه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، دور تازه از مذاکرات هسته ای را پس از يک توقف ۱۵ ماهه در ۱۴ آوريل در استانبول برگزار کردند.

اتحاديه اروپا در بيانيه روز دوشنبه خود که در کنفرانس وين منتشر شد، از ايران خواسته تا درخواست های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کرده و «به طور کامل با آژانس (بين المللی انرژی اتمی) همکاری کرده تا کليه مسايل باقی مانده، از جمله آن دسته از مسايلی که باعث نگرانی عميق درخصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ايش شده را روشن کند.»

علی اصغر سلطانیه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، نیز در این کنفرانس گفته است: تهران طبق مفاد معاهده ان پی تی بر جلوگيری از اشاعه سلاح های هسته ای تاکيد دارد.

در جریان دوره تازه مذاکرات استانبول، سعيد جليلی، مذاکره‌کننده ارشد ايرانی و هم کاترين اشتون، نماينده ۱+۵ در این گفت‌وگوها ، تاکيد کردند که مبنای مذاکرات و نقشه راه آينده پرای حل مناقشه هسته ای ایران پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) خواهد بود.

ايران عضوی از پيمان ان‌پی‌تی‌ است و غنی‌سازی اورانيوم را بخشی از حقوق مندرج در ان‌پی‌تی می داند. این در حالی است که شورای امنيت از ايران خواسته است تا غنی‌سازی اورانیوم تعلیق کند. ایران بار ها اعلام کرده است که غنی سازی اورانیوم را متوقف نمی کند.

کشورهای غربی که می‌گويند ايران اهداف نظامی را در برنامه اتمی خود دنبال می‌کند و خواستار توقف غنی‌سازی هستند. اين کشورها همچنين خواستار امضای پروتکل‌های الحاقی ان‌پی‌تی از سوی ايران هستند که در قطعنامه‌های شورای امنيت هم بازتاب يافته است.
XS
SM
MD
LG