لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

روسیه: ایران صاحب موشک دوربرد قاره‌پيما نیست


ایران می گوید،موشک بردبلند ساحل به دريا به نام «قادر» با برد ۲۰۰ کيلومتر با موفقيت شليک شده است.
ایران می گوید،موشک بردبلند ساحل به دريا به نام «قادر» با برد ۲۰۰ کيلومتر با موفقيت شليک شده است.
سخنگوی وزارت دفاع روسيه روز سه‌شنبه اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران صاحب موشک دوربرد قاره‌پيما نیست.
واديم کووال، سخنگوی وزارت دفاع روسيه، همچنين به خبرگزاری اينترفکس گفت که ايران تکنولوژی لازم برای تولید چنین موشک‌هایی را ندارد و در فاصله زمانی کوتاه نمی‌تواند به موشک‌های باليستيک دست يابد.

ايران می‌گويد در آخرين مرحله از رزمايشی دريايی که در نزديکی تنگه هرمز برگزار کرد سه موشک پيشرفته را با موفقيت شليک کرده است.

به دنبال آزمايش‌های موشکی ايران در جريان مانور نيروی دريايی در آبهای جنوبی اين کشور در خليج فارس، فرانسه و کانادا از اين آزمايش‌های موشکی انتقاد کردند.

يک سخنگوی وزارت خارجه کانادا نسبت به آزمايش های موشکی ايران ابراز نگرانی کرده و گفته است اين کشور از «نزديک» وضعيت ناپايدار منطقه را زير نظر دارد.

جوزف لاويی، سخنگوی جان برد، وزير خارجه کانادا، گفته است: «همان طور که وزير خارجه (آقای) برد و نخست وزير (آقای) هارپر پيشتر گفته‌اند، رژيم کنونی تهران امروز مهم‌ترين تهديد برای امنيت جهانی است.»

جوزف لاويی تصريح کرده است که کانادا به همراه ديگر کشورهای هم‌نظر به تلاش‌های خود برای محدود کردن توان ايران در تضعيف صلح و ثبات ادامه خواهد داد.

در همین زمینه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، روز دوشنبه در بیانیه‌ای بر تجارت آزاد در تنگه هرمز تاکيد کرده و از ايران خواست به ضرورت آزادی تنگه هرمز و برقراری وضعيت مطلوب در آن احترام بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین به دنبال آزمايش‌های موشکی ايران در جريان رزمایش نيروی دريايی اين کشور در خليج فارس گفت که فرانسه از اين آزمايش موشکی ابراز تاسف می‌کند.

آقای والرو گفت: «متاسفیم که آزمايش‌های موشکی اخير پيام بسيار بدی را به جامعه بين‌المللی می فرستد.»

سخنگوی مانور نيروی دريايی ارتش ايران، موسوم به «رزمايش ولايت ۹۰» روز دوشنبه اعلام کرد از اين رزمايش، موشک بردبلند ساحل به دريا به نام «قادر» با برد ۲۰۰ کيلومتر با موفقيت شليک شده است.

برنار والرو همچنین تصریح کرده است که جامعه بین المللی نگرانی های جدی در خصوص برنامه موشک های بالستیک ایران دارد.

نيروی دريايی ايران در حالی دست به رزمايش«ولايت ۹۰» و آزمايش موشکی زده است که جمهوری اسلامی به دليل نپذيرفتن خواسته جامعه جهانی درخصوص توقف فعاليت های حساس هسته ايش با فشار فزاينده بين المللی رو به رواست.

طی هفته های اخير مقام های سياسی و نظامی ايران تهديد کرده اند درصورتی که صادرات نفت ايران هدف تحريم های بين المللی قرار گيرد، جمهوری اسلامی با بستن تنگه هرمز مانع انتقال نفت اين منطقه به بازار های جهانی خواهد شد.

در واکنش به اين اظهارات، ناوگان پنجم آمريکا که در بحرين مستقر است اعلام کرد که اجازه نخواهد داد جمهوری اسلامی در راه تجارت آزاد از مسير تنگه هرمز مانعی ايجاد کند.

به گزارش خبرگزاری ها تقريبا روزانه ۱۵ و نیم ميليون بشکه نفت از طريق نفتکشها از تنگه هرمز منتقل می شود.

تحريم نفتی ايران

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه همچنين گفته که مذاکرات بين اعضای اتحاديه اروپا برای تحريم نفتی ايران «پيشرفت خوبی» دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست وزيران امورخارجه اتحاديه اروپا در پايان ماه جاری ميلادی در خصوص تحريم نفتی ايران تصميم‌گيری خواهد شد.

در زمينه تشديد فشارهای بين المللی بر ايران، روز شنبه باراک اوباما ریيس جمهور آمريکا قانون تشديد تحريم‌های ايران، از جمله مجازات شرکت‌ها و موسسه‌های طرف معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را امضا کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه فرانسه از اين اقدام آمريکا استقبال کرده وگفته است که اين اقدامات در مسير درستی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG