لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

توفان «گونو» استان هرمزگان را در نورديد


گرد باد استوایی گونو با سرعت ۲۰۰ کيلومتر در ساعت مناطق مختلف استان هرمزگان را در نوردید
گرد باد استوایی گونو با سرعت ۲۰۰ کيلومتر در ساعت مناطق مختلف استان هرمزگان را در نوردید

ردباد استوايی «گونو» پس از عبور از سلطان نشين عمان به ايران رسيده و با سرعت ۲۰۰ کيلومتر در ساعت، مناطق مختلف استان هرمزگان از جمله شهر بندرعباس را در نورديد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گونو در مدت ‪ ۲۵‬دقيقه به قطع درختان، چند مورد آتش‌سوزی، صدمه به ترانسفورماتورهای برق، آب‌ گرفتگی معابر، قطع برق تمامی نقاط شهر و مرگ يک نفر منجر شد.

مديرکل حوادث غيرمترقبه استان هرمزگان می‌گويد٬ توفان عصر چهارشنبه در بندرعباس موج اول «گونو» بوده و مردم بايد برای موج دوم آن که بامداد روز پنجشنبه آغاز می‌شود و شديدتر از موج اول خواهد بود، آماده باشند.

با انتقال ۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی به نقاط مرتفع، توفان گونو هيچ‌گونه خسارت جانی در سيستان و بلوچستان نداشته است.

به گزارش ایرنا، در شهر چابهار نيز حالت فوق العاده اعلام شده و شهروندان برای تهيه موادغذايی و نان به مراکز عرضه و نانوايی‌ها هجوم بردند. در ادامه اين گزارش آمده است که ساکنان نوار ساحلی چابهار با تخليه منازل مسکونی خود به ارتفاع ها بويژه داخل محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی که از سطح دريا بالاتر بنا شده، پناه برده‌اند.

دبير ستاد حوادث غيرمترقبه سيستان و بلوچستان در همين زمينه به خبرگزاری فارس گفت: «با انتقال ۴۰ هزار نفر از ساکنان مناطق ساحلی به نقاط مرتفع، توفان گونو هيچگونه خسارت جانی در سيستان و بلوچستان نداشته است».

طبق اطلاعيه شماره پانزده «ستاد حوادث غير مترقبه کشور» نقشه‌های هواشناسی مرکز توفان حاره‌ای را در شمال شرق دريای عمان نشان می‌دهد و پيش بينی می شود طی ۲۴ ساعت آينده اين توفان با حرکت به سمت شمال غرب، مناطق بيشتری از ايران را تحت تاثير قرار دهد و سبب بارش شديد، وزش باد شديد، رعد وبرق و مواج شدن دريا در سواحل جنوب شرقی کشور و شرق تنگه هرمز شود.

بر اساس اين اطلاعيه، دامنه بارش ناشی از اين سامانه حاره ای، تا روز جمعه مناطقی از سيستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان را تحت تاثير قرار می‌دهد.

ستاد حوادث غير مترقبه همچنين پيش بينی کرده است که به دليل نزديک شدن غير معمول توفان حاره‌ای گونو از دريای عمان به سوی سواحل ايران، شدت وزش باد بيش از ‪ ۳۰‬متر بر ثانيه يا۱۸۰ کیلومتر خواهد رسید.

مرکز «گونو» با سرعت ۲۶۰ کيلومتر و با امواجی به ارتفاع ۱۲ متربه سمت شمال غربی اقيانوس هند و ساحل شرقی عمان آغاز شده بود که پس از عبور از کشور عمان به سمت جنوب و جنوب شرقی ايران حرکت کرد.

دولت عمان با اعلام وضعيت اضطراری بيش از هفت هزار نفر از ساکنان منطقه ساحلی را تخليه کرده بود.

گردباد دريايی «گونو» که روز دوشنبه حرکت خود را از اقيانوس هند آغاز کرده، با افزايش قدرت خود به قدرتمندترين نوع گردباد يعنی «هاريکن» رده ۵ تبديل شده بود.

«هاريکن»رده ۵ خطرناک ترين پديده هواشناسی است که به چرخنده مناطق گرمسيری معروف است.

چرخنده‌هايی با سيستم کم فشار که با فعاليت رعد و برق همراه هستند، خلاف عقربه‌های ساعت می‌چرخند و بادهايی با سرعت بالا ايجاد می کنند، اين وضعيت «پديده کم فشار حاره ای» نام دارد. وقتی سرعت بادهای چرخنده گرمسيری به ۵۹ تا ۱۱۷ کيلومتر در ساعت می رسد، آن را توفان حاره ای می‌نامند، اما وقتی سرعت باد از ۱۱۸ کيلومتر در ساعت فراتر می رود، آن را هاريکن می نامند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که گردباد «گونو» قدرتمندترين گردبادی است که از سال ۱۹۴۵ تاکنون به سلطان نشين عمان رسيده است.

گونو به زبان اهالی مالديو، به معنی کيف ساخته شده از برگ های درخت نخل است.

XS
SM
MD
LG