لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی: مذاکرات با ايران پيشرفتی نداشت


علی اصغر سلطانیه (راست) و هرمان ناکارتس
علی اصغر سلطانیه (راست) و هرمان ناکارتس
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز جمعه گفته است که مذاکرات با ايران برای دستیابی به توافقنامه‌ای دوجانبه درباره چگونگی بازرسی از فعاليت‌های هسته‌ای اين کشور پيشرفتی نداشته و نتيجه اين مذاکرات را «نا اميد کننده» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هرمان ناکارتس، رييس بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی،که پس از نشست ايران و آژانس در وين صحبت می کرد، گفت: تاريخی برای مذاکرات بيشتر ميان ايران و آژانس تعيين نشده است.

هرمان ناکارتس گفته است: آژانس بين المللی انرژی اتمی با تمايل به نهايی کردن توافقنامه به اين مذاکرات وارد شد و پيش نويس بازبینی شده را که نگرانی های ايران در آن در نظر گرفته شده بود، ارائه کرد.

وی اضافه کرده است:«اما، پيشرفتی در این مذاکرات به دست نيامد. ايران مسايلی را که پيشتر مورد بحث قرار گرفته بود و همچنين مسايل تازه ای را مطرح کرد. اين نا اميد کننده است»

هرمان ناکارتس در ادامه گفت: زمانی برای ادامه مذاکرات بايد تعيين شود.

اين در حالی است که علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، پس از اين مذاکرات با بيان اينکه «مذاکرات ايران و آژانس برای جمع بندی و تدوين مداليته ادامه می يابد»، گفته است :«همه چيز در مسير درست پيش می رود.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، عی اصغر سلطانيه اضافه کرده است: امروز مذاکرات فشرده ای با آژانس داشتيم و با توجه به اينکه موضوع بسيار حساس و پيچيده است لازم است همه ابعاد با دقت بررسی شود.»

نماينده ايران در آژانس همچنين گفت: «برای اينکه متن متوازن تر و خواسته های ما لحاظ شود، در اين جلسه پيشنهاداتی را ارايه کرديم.»

وی با اشاره به اينکه «بحث فشرده ای در هشت ساعت مذاکرات ايران و آژانس صورت گرفته است، گفت: «برای جمع بندی بحث ها و مواضع اصولی قرار شد جلسه ديگری که تاريخ و محل آن بعدا اعلام خواهد شد، برگزار شود. »

علی اصغر سلطانيه با بيان اينکه «اين يک موضوع خاص است»، گفت: «رفع ابهامات در خصوص ادعاها بايد چارچوبش مشخص شود و اين امر با بازرسی عادی فرق دارد. »

بازديد از سايت پارچين از موارد اصلی اختلاف ايران و آژانس طی ماه‌های اخير بوده است.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، پيشتر با اعلام زمان برگزاری اين نشست گفته بود: «از ايران دعوت می‌کنم تا سند چارچوب همکاری‌ها را در اسرع وقت امضا و به مرحله اجرا درآورد و امکان دسترسی زودهنگام به سايت پارچين را فراهم کند.»

آژانس آبان ماه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که احتمالا ايران در سايت پارچين آزمايش‌های انفجار قوی که می‌تواند در توليد سلاح اتمی کاربرد داشته باشد انجام داده است. آژانس برای روشن‌سازی اين مسائل خواستار دسترسی به اين مرکز شده است.

نماينده ايران در آژانس اتهامات متوجه پارچين را «بی‌اساس و جار و جنجال» خوانده و فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، نيز گفته است: «آنها می‌خواهند پارچين را ببينند، اما ما بايد قانع شويم که اين مکان جزو مکان‌هايی است که بايد به آژانس نشان دهيم.»
XS
SM
MD
LG