لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۲

«پرونده۵۰۰ بازداشتی حوادث اخير ایران هفته آینده به دادگاه می رود»


نمایی از ورود نیروهای امنیتی به منزلی در تهران.
نمایی از ورود نیروهای امنیتی به منزلی در تهران.
محمدرضا تابش، نماينده اردکان، پس از ديدار با دادستان کل کشور به نقل از این مقام قضایی ایران اعلام کرد: پرونده ۵۰۰ بازداشت‌شده حوادث اخير تا هفته آينده به مراجع قضايی ارجاع می‌شود.

به گزارش «پارلمان نيوز»، وب سايت وابسته به فراکسيون اقليت در مجلس، محمدرضا تابش، دبيرکل فراکسيون خط امام، پس از سومين نشست هيئت قوه قضائيه برای رسيدگی به وضعیت بازداشت شدگان اخير با قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور ديدار کرده است.
«در جريان حوادث پس از انتخابات حدود دوهزار و پانصد متهم دستگير شدند که حدود دو هزار نفر تاکنون آزاد شده‌اند.»

محمدرضا تابش به نقل از دادستان کل کشور


نشست سوم هيئت قوه قضائيه برای رسيدگی به وضعيت بازداشت شدگان با حضور قربانعلی دری نجف آبادی، مصطفی پورمحمدی، رييس سازمان بازرسی کل کشور، ابراهیم رئيسی، معاون رييس قوه قضائيه و سعيد مرتضوی، دادستان تهران، برگزار شده است.

محمدرضا تابش به نقل از دادستان کل کشور گفت: «در جريان حوادث پس از انتخابات حدود دو هزار و پانصد متهم دستگير شدند که حدود دو هزار نفر تاکنون آزاد شده‌اند و کار رسيدگی به اتهامات افراد باقی مانده، بنا بر قولی که دادستان تهران داده، طی روزهای آينده انجام و پرونده با طی مراحل قانونی به محاکم قضايی ارجاع داده خواهد شد تا طبق موازين حقوقی از طريق قضات دادگستری مورد رسيدگی قرار گيرد.»

دبيرکل فراکسيون خط امام افزود: «دادستان کل کشور همچنين در اين جلسه گفته است سعی بر اين است افرادی که اتهامات کمتری دارند با قرار وثيقه آزاد شوند.»

پس از اعلام نتايج انتخابات ریاست جمهوری دهها نفر از فعالان سياسی، دانشجويی و مدنی و روزنامه نگاران توسط نيروهای امنیتی در خانه هايشان بازداشت شده اند که از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نيست.

در همين زمينه، محمد خاتمی، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی روز دوشنبه در ملاقاتی از مقام‌های حکومتی خواستند که بدون فوت وقت نسبت به آزادی معترضان به نتايج انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری اقدام و به فضای بسته امنيتی موجود خاتمه دهند.

در اين ديدار دکتر بهشتی، دکتر مقدم، مهندس الويری و دکتر امينی به عنوان نمايندگان آقايان موسوی و کروبی برای پيگيری امور مربوط به دستگيرشدگان و خانواده قربانيان و آسيب‌ديدگان حوادث اخير تعيين شدند.

به دنبال اعلام نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی معترضان بود. در بزرگترين راهپيمايی اعتراضی در ۲۵ خرداد در تهران صدها هزار نفر حضور داشتند. در جريان اين اعتراضات دست کم ۲۰ نفر کشته شده اند.

محمدرضا تابش درباره وضعيت سعيد حجاريان، از اعضای جبهه مشارکت که در زندان به سر می برد، گفت: «بنا به مذاکرات برخی از مسئولان کشور با دادستان تهران، ايشان قول داده بودند که حجاريان از زندان آزاد شوند و به منزل مسکونی منتقل شود اما شرايطی که قرار داده شده بود به راحتی مهيا نمی‌شود و اگر دادستانی در اين زمينه مساعدت و همکاری داشته باشد اين دغدغه نيز پايان می‌يابد.»

سعيد حجاريان در سال ۱۳۷۹ مورد سوء قصد قرار گرفت و از آن زمان برای راه رفتن به کمک ديگران نياز دارد و قادر نيست به راحتی حرف بزند. طی روز های اخير اخبار ضد و نقيضی درباره وضعيت سلامتی وی منتشر شده بود.
XS
SM
MD
LG