لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۱

بسکتبال ايران بر چين هم غلبه کرد


تيم ملی بسکتبال ايران در آخرين بازی از دور مقدماتی جام ملت های آسيا موفق شد ضمن کسب سومين پيروزی متوالی، پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسيا را از پيش رو بردارد.

شاگردان مهمت بچيروويچ که پيش از اين بر مالزی و کره جنوبی غلبه کرده بودند، موفق شدند چين را هم ۷۰ بر ۵۱ شکست دهند. سفيدپوشان ايران در اين بازی با ترکيب مهدی کامرانی در پست گارد راس، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی، اوشين ساهاکيان و حامد حدادی وارد ميدان شدند.

در ادامه هم اصغر کاردوست و آرن داودی به زمين آمدند. محمد جمشيدی نيز جای کاپيتان صمد را گرفت. جابه جايی بازيکنان و تنوع تاکتيکی تيم ملی اين فرصت را به روزبه ارغوان داد تا او نيز در اين پيروزی سهيم باشد. وقتی نتيجه ۳۱ بر ۲۰ بود، سامان ويسی هم به زمين آمد و با يک شوت، دو امتياز گرفت تا چيني ها درخواست وقت استراحت کنند. اما تمهيدات سرمربی تيم مدافع عنوان قهرمانی سودی نبخشيد و نيمه نخست ۴۱ بر ۲۴ به سود ايران خاتمه يافت.

هرچه «ژی ژی» و «وانگ» دو ستاره پر فروغ چين تلاش مي کردند با پرتاب سه امتيازی از فاصله دو تيم بکاهند، باز هم افاقه نمي کرد. حضور چشمگير تماشاگران ايرانی هم از نکات جالب اين مسابقه بود که در طول مسابقه بازيکنان ايران را تشويق ميکردند. در ثانيه های پايانی هم با شمارش معکوس، آرن داودی را در پرتابهای پنالتی همراهی کردند.

حامد حدادی با ۱۵ امتياز، ۷ ريباند به عنوان بهترين بازيکن ميدان شناخته شد. حدادی در ديدار با مالزی و کره جنوبی نيز بهترين بازيکن زمين بود. پس از او اوشين ساهاکيان با ۱۳ امتياز و ۷ ريباند خوش درخشيد. بعد از اين دو حامد آفاق ۱۲ امتياز و صمد نيکخواه بهرامی هم ۱۰ امتياز کسب کردند.

مهمت بچيروويچ در پايان بازی گفت: بايد به حرکت رو به جلو ادامه دهيم. مهم نيست که با امتياز کم يا زياد پيروز شويم، مهم اين است که اشتباهات قبلی خود را برطرف کنيم. الان راه خود را پيدا کرده ايم و به فکر اين هستيم که با همين روند پيش برويم.

سرمربی تيم ملی بسکتبال چين هم گفت: تيم ما امروز خيلی بد بازی کرد و نتوانستيم نمايش خوبی داشته باشيم. او درباره نيمکت نشينی ابهام برانگيز جيان ليان گفت: او مشکلاتی پيش از آمدن به فيليپين داشت و من نيز به همين دليل از او استفاده نکردم.

دور دوم مسابقات از روز دوشنبه آغاز خواهد شد. در اين مرحله تيمهای اول تا سوم گروه C با تيمهای اول تا سوم گروه D در يک گروه قرار گرفتند. در پايان مسابقات، سه تيم برتر جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ اسپانيا را کسب خواهند کرد.

ايران در دور دوم از مرحله گروهی، با تيم های چين، کره جنوبی، قزاقستان، هندوستان و بحرين همگروه شد. با اين توضيح که اگر تيمهايی در دور نخست مرحله گروهی با هم بازی کرده باشند، همان نتيجه در دور دوم محاسبه شده و ديگر با هم رويارو نخواهند شد. اين به آن معناست که ايران فقط بايد با قزاقستان، بحرين و هندوستان روبرو شود که در قياس با چين و کره جنوبی، هماوردان دشواری به نظر نميرسند.

ايران در دوره قبلی اين مسابقات مقابل اردن شکست خورد و از راهيابی به نيمه نهايی بازماند. به اين ترتيب نتوانست از عنوان قهرماني اش دفاع کند و شانس حضور در المپيک لندن را هم از دست داد. ايران در پايان به مقام پنجم رسيد.

بسکتبال ايران سابقه دو دوره قهرمانی متوالی را در سالهای ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ دارد. در هر دو دوره نيز حامد حدادی به عنوان ستاره مسابقات برگزيده شد. چين با ۱۵ قهرمانی، پرافتخارترين تيم تاريخ بسکتبال آسياست.

در ديگر بازيهای برگزار شده از مسابقات امسال و از گروه نخست، قطر پس از غلبه بر ژاپن موفق شد هنگ کنگ را هم شکست دهد و به عنوان تيم برتر گروه، راهی دور دوم شود. در بازی دوم از گروه سوم يعنی گروه ايران، تيم کره جنوبی نیز موفق شد با بازيکنان ذخيره اش مالزی را از پيش رو بردارد. در گروه چهارم نيز قزاقستان از سد هندوستان گذشت.
XS
SM
MD
LG