لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

بايدن: ايران با انزوای بيشتر روبرو می‌شود


جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا
جو بايدن، معاون رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه، در ديدار با قانونگذاران اروپايی گفته است ايران انتخاب دشواری پيش رو دارد: يا برنامه هسته ايش را رها می کند، يا با پيامدها و انزوای بيشتر روبرو خواهد شد.

جو بايدن تصريح کرده است:«برنامه هسته ای ايران نقض تعهدات اين کشور در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح های اتمی است و جرقه يک رقابت هسته ای در خاروميانه را می زند.»

معاون رييس جمهوری آمريکا اضافه کرده است: ايران يا بايد براساس مقررات بين الملی عمل کند و به جامعه جهانی بپيوندد يا اينکه با پيامدهای ناگوار و انزوای بيشتر روبه رو شود.

کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در صدد است تا در پوشش برنامه هسته ايش به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی دست يابد. اين در حالی است که ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح اميز و برای توليد انرژی است.

در همين زمينه، محمود احمدی نژاد روز سه شنبه هشدار داده بود که تحريم های تازه عليه جمهوری اسلامی به زيان آمريکا خواهد بود و اين کشور فرصت تعامل با ايران را از دست خواهد داد.

معاون رييس جمهوری امريکا در بخش ديگری و در مورد «تهديدی» که ايران به وجود اورده گفت: آمريکا خود را نسبت به امنيت متحدينش متعهد می داند و از همين روست که واشینگتن برنامه موشکی تدافعی را مستقر خواهد کرد تا بازدارنده و مانع حملات موشکی به اين قاره باشد.

جوزف بايدن که برای ديدار با قانونگذاران اتحاديه اروپا در بروکسل و درپارلمان اروپا سخن می گفت افزود: «رهبری ايران از سازمانهای تروريستی حمايت می کند و اين حمايتها کم نشده اند.»

معاون رييس جمهوری امريکا خاطر نشان کرد: ايران همچنان به آزار واذيت شهروندان خود که به طور صلح آميز برای عدالت در خيابانها دست به تظاهرات می زنند، ادامه می دهد.

اقای بايدن در بخش ديگری و در مورد طرح پيشنهادی غرب به ايران گفت: رهبری ايران تلاشهای جمعی و با حسن نيت ما را رد کرد و همچنان به اقداماتی دست زد که تهديدی است برای ثبات منطقه.

وی افزود: «آمريکا و اروپا در کنار هم ايستاده اند تا مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای شوند زيرا در غير اين صورت اين اقدام هم تهديدی برای مردم، و برای همسايگانش و هم برای برخی از نزديکترين متحدين ما است».

در همين زمينه، پنج عضو دايم شورای امنيت، روز چهارشنبه در بيانيه مشترکی برنامه هسته‌ای ايران را «خطری» برای جهان توصيف کردند.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و چين، پنج عضو شورای امنيت، تصريح کرده اند: «ما از ايران می‌خواهيم با اجرای فوری و کامل قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل و اجابت خواسته‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به نگرانی‌های جامعه جهانی پاسخ دهد.»

پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان همچنان در نيويورک سرگرم مذاکره برای اعمال دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران هستند. روز سه‌شنبه، نماينده روسيه در اين مذاکرات نسبت به نتيجه اين مذاکرات ابراز خوشبينی کرد.
XS
SM
MD
LG