لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

ايران تصاوير «هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی» را پخش کرد


تصویر پخش شده از تلویزیون ایران
تصویر پخش شده از تلویزیون ایران
تلویزیون دولتی ايران روز پنجشنبه تصاوير «هواپيمای بدون سرنشين تجسسی آمريکايی» را پخش کرد و فرمانده نيروی هوا و فضا سپاه پاسداران می گويد نيروهای مسلح توانسته اند اين هواپيمای مدل RQ-۱۷۰ را «با حداقل خسارت» در شرق ايران بر زمين نشانده و در اختيار بگيرند.

روز يکشنبه رسانه‌های ايران به نقل از يک مقام آگاه نظامی، اعلام کردند يک فروند هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی توسط نيروهای مسلح در شرق کشور سرنگون شد.

این درحالی است که اميرعلی حاجی زاده، فرمانده هوا فضا سپاه پاسداران، روز پنجشنبه درگفت وگو با واحد مرکزی خبر گفته است:« اخيرا با اطلاعات جمع آوری شده و مراقبت های دقيق الکترونيکی مشخص شد اين هواپيما قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشور را دارد که پس از ورود اين هواپيما به فضای شرق کشور، اين هواپيما در کمين گاه الکترونيکی نيروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ايران به زمين نشانده شد.»

فرمانده نيروی هوا فضای سپاه اضافه کرده است: «کارشناسان و متخصصان نظامی به خوبی واقف هستند که اين هواپيما چه اطلاعات تکنولوژيکی ذی قيمتی با خود دارد.»

طبق اين گزارش، طول دو بال اين هواپيما حدود ۲۶ متر، طول بدنه چهار و نيم متر و ارتفاع آن يک متر و ۸۴ سانتی متر است و دارای سيستم های پيشرفته جمع آوری اطلاعات در ابعاد الکترونيکی، تصويری و مخابراتی و سامانه های راداری مختلف است.

درهمين زمينه، وزارت امور خارجه ايران روز پنجشنبه با احضار سفير سوئيس در تهران، ضمن اعتراض «بسيار شديد» به آنچه که «تجاوز يک فروند هواپيمای جاسوسی امريکا به عمق حريم هوايی ايران» خوانده شده، خواستار توضيحات فوری و اقدامات جبرانی دولت امريکا در اين زمينه شده است.

تصویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران
تصویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران
رسانه های آمريکايی می گويند، سقوط اين هواپيمای تجسسی به دليل نقص فنی بوده است.

يک مقام آمريکايی که خواسته نامی از وی برده نشود روز یکشنبه به خبرگزاری رويترز گفته بود: «تا اين لحظه مطلقا هيچ نشانه‌ای دال بر اينکه ايرانی‌ها اين هواپيما را سرنگون کرده باشند، وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپيمای تجسسی مدل RQ-۱۷۰ ساخته کارخانه «لاکهيد مارتين» است که در سال ۲۰۰۹ خبر ساخت آن به رسانه ها درز کرد و نيروی هوايی آمريکا نيز در سال ۲۰۱۰ وجود اين نوع هواپيما را تاييد کرد.

رسانه های آمريکايی معتقدند مساله سقوط اين هواپيمای بدون سرنشين نشانگر آن است که واشينگتن عمليات تجسسی و همچنين فشار بر ايران را تشديد کرده است.

روزنامه نيوريورک تايمز نوشته است اين هواپيمای بدون سرنشين بخشی از برنامه تجسسی آمريکا برای کسب اطلاعات از تاسيسات هسته ای ايران بوده است.

سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، که رهبری نيروهای ائتلاف درافغانستان را برعهده دارد پيشتر درواکنش به اظهارات مقامات ايران در خصوص سقوط اين هواپيمای بدون سرنشين آمريکايی اعلام کرده بود، که هواپيمای مورد اشاره ايران در يک ماموريت برفراز افغانستان پرواز می کرد که کنترل آن از دست داده شده است و از آن زمان تاکنون درصدد مشخص کردن موقعیت اين هواپيمای بدون سرنشين بوده اند.
XS
SM
MD
LG