لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴؛ برتری سه بر صفر ايران مقابل اندونزی


.
.
تيم ملی فوتبال ايران در نخستين بازی از مرحله اول گروهی رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، با نتيجه ۳-۰ مقابل اندونزی به برتری رسيد.
اين بازی در ورزشگاه آزادی و در حضور ۷۰ هزار تماشاگر برگزار شد.

نيمه اول اين ديدار، بدون گل تمام شد اما در دقيقه ۵۳ ارسال دقيق خسرو حيدری با ضربه سر جواد نکونام؛ منجر به رقم خوردن گل اول ايران شد.

در دقيقه ۷۳ نيز آندرانيک تيموريان که تازه به زمين آمده بود، با ارسال زيبای ضربه ايستگاهی به روی دروازه اندونزی؛ نکونام را به پرواز در آورد تا گل دوم ايران نيز رقم بخورد.

برخلاف آن چه تصور می شد، نکونام و تيموريان همکاری خوبی با هم داشتند و پس از به ثمر رسيدن گل ها نيز رابطه دوستانه شان را به نمايش می گذاشتند.

آندرانيک تيموريان در دقيقه ۸۹ با پاس زيبايی که از حسين ماهينی دريافت کرد، گل سوم ايران را به ثمر رساند.

علی کريمی و فرهاد مجيدی مانند آندو و نکونام، بسيار پر انگيزه و پر تلاش ظاهر شدند.

خط دفاعی تيم ملی نيز غير از اشتباه نيمه نخست هادی عقيلی که موقعيت گلزنی برای اندونزی فراهم کرد، روز خوبی را سپری کرد.

غلامرضا رضايی مانند بازی های اين فصل خود در پرسپوليس، کم فروغ ظاهر شد و جای خود را به ماهينی داد.

قاسم حدادی فر با خطای غير ورزشی بازيکن حريف به شدت مصدوم شد اما داور ژاپنی، فقط خطا گرفت و به طرز عجيبی حتی کارت زرد هم نشان داد.

سرمربی تيم ملی ايران در پايان بازی، اين پيروزی را به حدادی فر تقديم کرد.

ايران در دومين بازی خود در اين مرحله روز سه‌شنبه با قطر روبرو خواهد شد.

کارلوس کی روش در بازی با اندونزی از اين بازيکنان استفاده کرد.

مهدی رحمتی، سيدجلال حسينی، هادی عقيلی، خسرو حيدری، مهرداد پولادی، جواد نکونام (کاپيتان)، قاسم حدادی‌فر (دقيقه ۷۰ آندرانيک تيموريان)، علی کريمی، محمدرضا خلعتبری (دقيقه ۶۵ احسان حاج صفی)، غلامرضا رضايی (دقيقه ۶۳ حسين ماهينی) و فرهاد مجيدی.

کی‌روش در نشست مطبوعاتی ضمن تشکر از حضور پرشور هواداران گفت:
مهم پيروزی بود که به دست آمد. اما مهم تر از آن فوتبال خوبی بود که ارائه کرديم. از حالا به بعد فقط روی قطر تمرکز می‌کنم.

فرهاد مجيدی مهاجم تيم ملی نيز گفت؛ با اين سرمربی و چنين بازيکنانی به جام جهانی صعود خواهيم کرد.

جواد نکونام هم درباره کاپيتانی اش در تيم ملی گفت: «من و علی کريمی مثل دو داداش در اين مورد حرف زديم. کريمی لطف بزرگی کرد و من افتخار می کنم که کاپيتانی برای بازيکنان مسئله ساز نيست.»

علی کريمی هم بازی با قطر را بسيار سخت توصيف کرد و گفت: «هوای قطر شرايط خاصی دارد. اميدوارم تا آن بازی ضعف‌های تيم ملی نيز برطرف شود.»

ويم رايس برگن سرمربی تيم ملی اندونزی، ايران را سزاوار پيروزی دانست و گفت: «با اين حال معتقدم که در ديدار برگشت در اندونزی و با حمايت قاطع هواداران‌مان می‌توانيم بازی را ببريم و شانس‌مان را برای صعود افزايش دهيم.»

سردرگمی سازمان صداوسيما

پوشش تلويزيونی اين مسابقه با انتقادات گسترده ای سوی هواداران فوتبال در ايران مواجه شده است.

ابتدا اعلام شد که شبکه سوم سيما به دليل همزمانی بازی با سريال تلويزيونی «ستايش»، از پخش فوتبال معذور است و اين بازی از شبکه دوم پخش خواهد شد.

اين در حالی است که شبکه ۳ حتی برای بازی های ليگ ايران يا بازی های باشگاه های خارجی نيز جدول زمان بندی پخش سريال ها را تغيير می دهد.

پخش بازی از شبکه ۲ با حاشيه های فراوانی همراه شد. به خاطر همزمانی با اذان مغرب، از تفسير و تحليل قبل از مسابقه خبری نبود.

به دليل آن چه مشکلات فنی عنوان شد، ۹ دقيقه اول اين مسابقه گزارشگر نداشت و بازی با موسيقی به روی آنتن رفت!

وقتی ارتباط با ورزشگاه برقرار نشد، فردی که داخل استوديو بود گفت: من خودم هم اين جا تصوير ندارم که برايتان گزارش کنم!

همزمان اما در شبکه جام جم که برای ايرانيان خارج از کشور پخش می شود؛ صدای گزارشگر مستقر در ورزشگاه، بدون هيچ مشکلی روی آنتن بود.

پس از چند دقيقه که مانيتور استوديوی شبکه ۲ فعال شد، مجری حاضر در استوديو گفت: کيفيت تصوير خوب نيست و نمی توانم ببينم.

وقتی هم که تصاوير را ديد، طعنه ای نامشخص به فرهاد مجيدی زد و گفت: «مجيدی تا حالا ۱۵ بار زمين خورده و بهتر است متعادل تر شود.»

اين در حالی بود که در آن پنج دقيقه؛ تصوير مجيدی ۳ بار پخش شده بود و فقط يک بار آن هم با خطای مدافع اندونزی روی زمين افتاده بود.

مجری برنامه سپس در شرايطی که توپ در ميانه ميدان بود؛ خبر از خطايی داد که بازيکنان ايران «بی مورد مرتکب شده اند» و می تواند خيلی خطرناک باشد. اما خطايی رخ نداده بود و بازی جريان داشت! اگر چنين هم بود، در دايره ميانی بود و نمی توانست خطری داشته باشد.

در دقيقه ۹ ارتباط برقرار شد. اما در عين تعجب بينندگان، گزارش مسابقه را کسی انجام داد که تاکنون هرگز بازی های تيم ملی را گزارش نکرده و حتی سابقه گزارش ۵ مسابقه در ليگ برتر را هم ندارد.

او در اين مسابقه بارها به معرفی داوران ژاپنی، سوابق آن ها و محل تولدشان پرداخت و هربار يادش می رفت که پنج دقيقه قبل اين کار را انجام داده!

زمانی که حسين ماهينی به ميدان آمد؛ اين بازيکن سرشناس و عضو باشگاه ذوب آهن را نشناخت. پس از يک دقيقه او را با نام محمد حسينی معرفی کرد. يعنی فردی که اصلاً در اردوی تيم ملی ايران حضور ندارد!

غير از اشتباهات مکرر گزارشگر، پوشش بازی هم پر ايراد بود. کارگردان تلويزيونی بدون توجه به روند بازی و در گردش بودن توپ، اصرار داشت صحنه آهسته تمام اتفاقات جدی و غير جدی را از زاويه های مختلف و با تمام دوربين هايش پخش کند.

اين ماجرا بارها تکرار شد و هر بار، اتفاقات مهم بازی را از دست می داد اما گزارشگر تاکيد می کرد که «همکاران پرتلاش، نمايی زيبا» را به تصوير کشيده اند.

افراط در استفاده از تصاوير دوربين عنکبوتی که بر فراز ورزشگاه آزادی قرار دارد نيز از ديگر نقاط ضعف پوشش تلويزيونی اين مسابقه بود.

ساير نتايج در آسيا

در ديگر بازی گروه پنجم؛ بحرين ميزبان قطر بود که اين بازی با تساوی بدون گل به پايان رسيد.

در گروه اول چين با هدايت خوزه آنتونيو کاماچو ۲-۱ بر سنگاپور غلبه کرد.

اما شگفتی بزرگ را اردن رقم زد با عدنان حمد سرمربی عراقی اش، در شهر اربيل با ۲ گل بر ميزبان خود عراق غلبه کرد.

هوار محمد در اين بازی فقط در نيمه نخست در زمين بود و در آغاز نيمه دوم جای خودش را به عماد رضا داد. جاسم کرار اما ۷۳ دقيقه در ميدان بود.

کويت که رفته رفته به دوران اوج خود در نيمه اول دهه ۸۰ ميلادی باز می گردد؛ از گروه دوم در ورزشگاه العين، ميهمان امارات بود.

کويتی ها موفق شدند با نتيجه ۳ بر ۲ ميزبان خود را شکست دهند. يوسف ناصر ۲ بار و بدر ال موتاوا گل های کويت را زدند.

در ديدار اول اين گروه نيز تيم پر ستاره کره‌جنوبی ۶ بر صفر لبنان را در هم کوبيد. در اين بازی پارک چو يونگ خريد جديد آرسنالی ها هت تريک کرد.

دو گل را هم جی دونگ وون عضو باشگاه ساندرلند به ثمر رساند.

ژاپن در گروه سوم و در ورزشگاه سايتاما، بسيار خوش اقبال بود که با گل دقيقه ۹۴ يوشيدا مقابل کره شمالی به برتری رسيد. مايا يوشيدا در هلند توپ می زند.

تاجيکستان هم که به خاطر حذف سوريه از سوی فيفا در اين رقابت ها حاضر شده، در خانه با يک گل مغلوب ازبکستان شد.

در گروه چهارم استراليا ۲-۱ بر تايلند غلبه کرد. عمان هم در خانه مقابل عربستان سعودی به تساوی بدون گل رسيد.
XS
SM
MD
LG