لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

قاسمی خواستار برنامه ریزی برای حفظ جایگاه تولید ایران در اوپک شد


رستم قاسمی، وزير نفت ايران، روز يکشنبه ۱۷ ديماه از سرمايه گذاری ۲۵ ميليارد دلاری در طرح های توسعه بخش بالادستی صنعت نفت در سال جاری خبر داده و خواستار افزايش ظرفيت توليد نفت و برنامه ريزی برای حفظ جايگاه ايران در سازمان توليد کنندگان نفت، اوپک، شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرزی، شانا وابسته به وزارت نفت، رستم قاسمی که در پنجمين کنفرانس توسعه نظام تامين مالی در ايران صحبت می کرد، گفته است:«بستر سرمايه گذاری در صنعت نفت يک امر اجتناب ناپذير است و برای رسيدن به برنامه پنجم توسعه نيازمند ۴۰۰ ميليارد دلار سرمايه گذاری به ويژه در صنايع بالادستی نفت هستيم.»

رستم قاسمی تصرح کرده است:« در بحث ميان دستی نفت نيز با توجه به شرايط فعلی کشور و تحريم های غير قانونی موجود بايد ظرفيت توليد را افزايش دهيم و با توجه به حساس بودن بازار نفت برای حفظ جايگاه توليد خود در اوپک و جلوگيری از خام فروشی برنامه ريزی کنيم.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، به دنبال تشديد تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران ميزان توليد نفت ايران به شدت کاهش يافته است. آمريکا و اتحاديه اروپا می گويند،‌ هدف اين تحريم های يکجانبه تغيير رويکرد سياست های هسته ای ايران است.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ايش در صدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است. اما ايران اين اتهام را رد می کند.

براساس آخرين گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، برای سال ۲۰۱۲ ميلادی که ۲۱ آذرماه، منتشر شد، توليد روزانه نفت ايران در ماه نوامبر به دو ميليون و ۶۸۳ هزار بشکه رسيده که نسبت به متوسط توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه ۹۴۵ هزار بشکه کاهش داشته است.

بر اساس گزارش اوپک، ايران هم اکنون بعد از عربستان، عراق و کويت در جايگاه چهارم توليد کننده عمده نفت اوپک قرار دارد، در حالی که سال ۲۰۱۱ دومين توليد کننده بزرگ نفت در اوپک بود.

سرمايه گذاری بانک مرکزی در صنعت نفت

به گزارش شانا، رستم قاسمی همچنين گفته است:« از ۲۷ ميدان مشترک کشور برای ۲۳ ميدان قرارداد توسعه نهايی شده و عمليات اجرايی آن آغاز شده است.»

وزيرنفت ايران اضافه کرده است: «سرمايه گذاری اين ميدان ها برخی با منابع موجود، بيع متقابل با کشورهای خارجی و سرمايه گذاری های بخش خصوصی در حال انجام است و تا کنون ۲۰ ميليارد دلار از سوی کشورهای خارجی در صنايع بالادستی نفت سرمايه گذاری شده است و بايد گفت که وضع کنونی ما بسيار بهتر از چند ماه قبل است.»

وزير نفت ايران در ادامه گفته است: «بر اساس توافقی که با بانک مرکزی انجام شده قرار است اين بانک در صنعت نفت سرمايه گذاری کند.»

تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه ايران باعث شده است تا سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت ایران با مشکلات شدیدی مواجه شود. این تحریم ها همچنین دسترسی جمهوری اسلامی به در آمدهای نفتی خود را سخت کرده است.

کنگره ايالات متحده سال ۲۰۱۱ قانونی را به تصويب رساند که از خريداران نفت ايران می‌خواست خريد نفت از اين کشور را به شکل قابل توجهی کاهش دهند، در غير اين صورت امکان و اجازه فعاليت در بازار ايالات متحده را نخواهند يافت.
XS
SM
MD
LG