لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

وزارت امور خارجه ایران سفير سوييس را احضار کرد


وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه با احضار سفير سوييس به استفاده از نام ديگری به جای «خليج فارس» توسط نيروی دريايی آمريکا «به شدت» اعتراض کرده است.

مديرکل حقوقی بين‌المللی وزارت امور خارجه ايران در ديدار با سفير سوييس (سفارت خافظ منافع آمريکا در ايران) «مراتب اعتراض شديد و ناخشنودی جمهوری اسلامی ايران از اين اقدام نسنجيده دولت آمريکا را به سفير سوييس ابلاغ کرد.»

وب‌سايت رسمی نيروی دريايی ايالات متحده آمريکا اخيرا از پرسنل و افسران خود خواسته است تا به جای استفاده از «خليج فارس» از عبارت «خليج عربی» استفاده کنند. اين در حالی است که آمريکا در کنار سازمان ملل، همواره به نام خليج فارس در مکاتبات رسمی‌اش، پايبند بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، مديرکل حقوقی بين‌المللی وزارت امور خارجه ايران روز چهارشنبه با تسليم يادداشت اعتراض به سفير سوييس گفته است: «واقعيت‌های تاريخی و بلامنازع بيانگر آن است که نام خليج فارس برای مشخص کردن پهنه آبی واقع بين جمهوری اسلامی ايران و شبه جزيره عرب استفاده می‌شود.»

طبق اين گزارش، ليويا لئو اگوستی، سفير سوييس در تهران، اعلام کرده است که مراتب را به دولت آمريکا منعکس خواهد کرد.

طی هفته های اخير اين دومين باری است که استفاده از نام ديگری به جای خليج فارس باعث واکنش در بين ايرانيان می شود.

در افتتاحيه پر زرق و برق بازی‌های آسيايی آن هم در حضور بالاترين مقام‌های ورزشی و سياسی جمهوری اسلامی از نام «خليج عربی» به جای «خليج فارس» استفاده شد.

اين در حالی است که برخی تحليلگران، اعمال نفوذ رئيس اماراتی بازی‌های آسيايی را دخيل دانستند. چينی‌ها هيچ پوزش رسمی در اين باره نخواستند و واکنش جمهوری اسلامی در اين باره بسيار کم‌رنگ بوده است.

مهرداد خوانساری، کارشناس خاورميانه و عضو مرکز مطالعات ايران و اعراب در لندن، درباره دلايل مطرح شدن اين مساله به راديو فردا گفته بود:«عرب‌ها بدون ترديد در اين داستان هميشه کوشش می‌کردند. ولی به نظر من بزرگترين عاملی که باعث شده است که اين عمل صورت بگيرد، دولت آقای احمدی‌نژاد و سياست‌های نابخردانه‌ای است که از سوی دولت جمهوری اسلامی در ارتباط با آمريکا و غرب در اين سنوات به اجرا درآمده و اين زمينه را در اذهان عمومی آنها فراهم آورده است.»

وی افزوده بود: «تنها جايی که می‌توانند از نظر روانی مردم را تحت فشار بگذارند و در اصل دولت ايران را در يک موقعيت ضعيف قرار دهند اين نوع ابتکارات است. البته اين يکی از کارهايی است که در گذشته اما به نفع دولت ايران انجام شده است.»
XS
SM
MD
LG