لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۵

واکنش ایران به انتقادات بین المللی درباره وضعیت رهبران زندانی بهایی


هفت عضو تشکيلات جامعه بهائی ايران که در زندان به سر می برند عبارتند از: مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم.
هفت عضو تشکيلات جامعه بهائی ايران که در زندان به سر می برند عبارتند از: مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم.
دادستان ايران روز جمعه در واکنش به انتقادات کشورهای غربی از وضعيت رهبران بهايی در زندان گفت: ایران اجازه مداخله در امور داخلی خود را نخواهد داد و اين افراد اتهامات خود را پذيرفته اند.

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان کل کشور، روز جمعه انتقادات اتحاديه اروپا و آمريکا را تاکتيک «کهنه» غرب خواند و گفت:« غرب از جمله‌ آمريکا با وجودی که اين افراد، اتهامات خود را پذيرفته اند، ادعا می کنند ايران با نقض قوانين حقوق بشری به سرکوب آنها پرداخته است.»

در ارديبهشت ماه سال جاری هفت نفر از رهبران جامعه بهايی از سوی ماموران امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شدند که به گفته جامعه بهائيان خارج، وظيفه بررسی مشکلات پيروان اين آيين را در ايران بر عهده داشتند.

اين افراد به جاسوسی برای اسرائيل، توهين به مقدسات دينی و تبليغ عليه جمهوری اسلامی متهم شده اند که در صورت محکوميت می تواند مجازات سنگين را برای آنها به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، دادستان ايران با اشاره به انتقادات درباره وضعيت بهائيان در زندان گفته است:«جمهوری اسلامی ايران به هيچ جريانی اجازه نخواهد داد با فعاليت تشکيلاتی، غيرقانونی و غيرمجاز، امنيت ملی کشور را خدشه دار کند.»

قربانعلی دری نجف ‌آبادی پيشتر در ۲۷ بهمن ماه در نامه‌ ای به وزير اطلاعات، بهائيان را به ارتباط داشتن با اسرائيل و جمع‌آوری اطلاعات برای اين کشور متهم کرده بود.

اتحاديه اروپا در اواخر بهمن ماه در بيانيه ای با ابراز نگرانی عميق از اتهام های وارده به هفت رهبر بازداشت شده بهايی اعلام کرده بود: مقام های ايرانی اين افراد را هشت ماه بدون تفهيم اتهام در زندان نگهداشته اند و آنها در اين دوره به وکيل دسترسی نداشته اند.

اتحاديه اروپا تاکيد کرده بود که نگران است رهبران جامعه بهائی ايران به صورت عادلانه محاکمه نشوند و از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است که به ناظران مستقل اجازه دهد تا بر روند قضايی نظارت داشته باشند و اتهام های مطرح شده را مطالعه کنند.

اين اتحاديه در بيانيه خود نسبت به هر گونه تبعيض و فشار عليه اقليت های مذهبی در ايران شديدا اعتراض کرده و از تهران خواسته است تا به حقوق آنها احترام گذاشته و تمام زندانيان عقيدتی را آزاد کند.

پيشتر، آمريکا و بريتانيا نيز در واکنش های جداگانه ای از بازداشت رهبران بهائی ابراز نگرانی کرده و خواستار آزادی آنها شده بودند.

دلايل بازداشت

در حالی دادستان ايران می گويد رهبران بهايی به دليل ارتباط با اسرائيل بازداشت شده اند، پيشتر بانی دوگال، نماينده ارشد جامعه جهانی بهايی در سازمان ملل متحد، در اين باره گفته بود: «تنها جرم بازداشت شدگان اعتقاد به ديانت بهايی است.»

اين در حالی است که آقای نجف آبادی گفته است: «به موجب قانون هيج کس را نمی توان به صرف داشتن عقيده ای خاص مورد تعرض قرار داد، اما در صورت نقض قوانين و مقررات کشور و خدشه بر امنيت ملی و ارتباط با دشمن ملت و فتنه گری و فعاليت تشکيلاتی عليه مصالح ملی، قطعا با مسامحه و انفعال برخورد نخواهيم کرد و به دشمنان نيز اجازه مداخله در امور داخلی خود را نخواهيم داد.»

هفت عضو تشکيلات جامعه بهائی ايران که در زندان به سر می برند عبارتند از: مهوش ثابت، فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيز فهم.

عليرضا جمشيدی، سخنگوی قوه قضاييه ايران، در کنفرانس خبری خود با اشاره به اينکه بهائيان دستگير شده تا در اسفندماه محاکمه می شوند گفته بود که آنها به وکيل دسترسی خواهند داشت.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر از این که این زندانیان دسترسی به وکیل ندارند انتقاد کرده بودند.

فعاليت جامعه بهائيان در ايران از سال ۱۳۶۲ و به دنبال دستور دادستان وقت کل ايران به طور رسمی ممنوع شده است و آقای نجف آبادی در نامه اخير خود بار ديگر بر اين ممنوعيت تاکيد کرد.

به گفته بهائيان خارج از ايران، گروهی که دستگير شده اند، اعضای «محفل ملی غير رسمی بهائيان ايران» معروف به «گروه ياران» هستند که وظيفه بررسی مشکلات بهائيان ايران را به عهده داشتند.

بهائيان می گويند آخرين بار که پس از انقلاب ايران، اعضای اين محفل در سال های آغازين دهه ۸۰ ميلادی دستگير شدند، هيچ گاه خبری از سرنوشت آنها منتشر نشد و آنها احتمالا اعدام شده اند.

«محفل ملی»، عنوانی است که بهائيان برای گروه رهبران خود در کشورهای مختلف استفاده می کنند.

بنابر گزارش سازمان عفو بين الملل، بيش از سيصد هزار بهايی در ايران زندگی می کنند، اين در حالی که قانون اساسی ايران بهائيت را به رسميت نشناخته است و پيروان اين دين مورد اذيت و آزار و تبعيض قرار می گيرند.

حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند
XS
SM
MD
LG