لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

مذاکرات ايران و گروه ‌١+۵ شنبه در استانبول ادامه می‌يابد


نخستين روز مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ در استانبول پس دو نشست پايان يافت و گزارش ها حاکی است مذاکرات دو جانبه سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا« نتيجه ای» نداشته است .

به گزارش رسانه های ایران، پس از دو نشست روز جمعه بین ایران و شش قدرت جهانی با «توافق طرفين دور سوم مذاکرات» صبح روز شنبه در استانبول از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حالی که برخی دیپلمات ها پیش بینی کرده بودند مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در همان روز اول متوقف شود، اما ایران تمایل خود به ادامه این مذاکرات را اعلام کرده است.

مذاکرات ايران با نمايندگان آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، ادامه گفت وگوهای ماه گذشته آنها در ژنو است که پس از يک توقف ۱۴ ماهه از سرگرفته شد.

سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، و هيات همراه شامگاه جمعه نشست دوم خود را با نمايندگان گروه ۱+۵ در چارچوب مذاکرات هسته ای در استانبوال برگزار کردند. گزارشی درباره نتيجه نشست دوم منتشر نشده است.

نشست دوم مذاکرات استانبول پس از نشست صبح روز جمعه برگزار شد اما پيش از نشست دوم ديدارهای دو جانبه سعيد جليلی با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی گروه ۱+۵ را نيز برعهده دارد، وو هايلونگ، دستيار وزير امور خارجه چين، سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، و احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه ترکيه برگزار شد.

قرار است مذاکرات دوجانبه کاترين اشتون و سعيد جليلی روز شنبه نيز ادامه يابد.

«مذاکرات بی نتیجه»


يک ديپلمات می گويد مذاکرات رو دروی کاترين اشتون، با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران در بعداز ظهر روز جمعه و پیش از نشست دوم «نتيجه ای» نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين ديپلمات که بعداز يک ساعت نيم مذاکره سعيد جليلی و کاترين اشتون صحبت می کرد، افزود:«آنها درباره مسايل بسياری حرف زدند، ولی مواضع همان است که بود. منصفانه خواهد بود که بگويم اين (ديدار) دوجانبه نتيجه ای در پی نداشته است.»

اين ديپلمات که نامش فاش نشده می گويد، ايران دو پيش شرط برای آغاز مذاکره درباره مبادله سوخت هسته ای مطرح کرد.

به گفته اين ديپلمات، شروط جمهوری اسلامی پذيرش حق ايران در غنی سازی اورانيوم و لغو تحريم ها است.

در حالی ايران خواستار به رسمیت شناختن حق خود در ادامه غنی سازی اورانيوم شده است که گروه ۱+۵ همواره از ايران خواسته است تا با اجرای قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را تعلیق کند.ايران تاکنون با سرپيچی از قطعنامه های شورای امنيت برنامه های غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.

«مذاکرات رودرو با آمريکا»

نخستین روز مذاکرات هسته ای در استانبول در حالی پايان يافت که روز جمعه برخی از خبرگزاری از فشار بر ايران برای برگزاری ديدار دوجانبه با نمايندگان آمريکا خبر داده اند.

يک مقام نزديک به گفت وگوی گروه ۱+۵ و ايران در استانبول دراين زمينه به خبرگزاری فرانسه گفته است:«شش کشور به پيشرفتی دست نخواهند يافت، مگر اين که (ايرانی ها ديداری) دوجانبه با آمريکايی ها داشته باشند.»

اين ديپلمات که نخواسته است نامش فاش شود، اضافه کرده است:«احساس من اين است که ايرانی ها تمايلی به ديدار با آمريکايی ها ندارند.»

«فضای مثبت»

پس از پایان دور اول گفت وگو در صبح روز جمعه ، ابوالفضل ظهره وند، معاون رسانه ای دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی ايران در حاشيه نشست ايران با گروه ۱+۵، فضای موجود در اجلاس استانبول را مثبت خوانده گفته بود:« به هيچ عنوان در اين دور از مذاکرات صحبتی درباره غنی سازی صورت نگرفته و حقوق هسته ای ایران نيز موضوع بحث نبوده است.»

درهمين حال، يک ديپلمات های غربی به خبرگزاری فرانسه گفته است در مذاکرات صبح روز جمعه مساله مبادله سوخت هسته ای به صورت مستقيم مطرح نشده است.

در پاييز سال گذشته گروه وين، متشکل از کشورهای ايالات متحده، فرانسه و روسيه به همراه آژانس بين المللی انرژی اتمی به ايران پيشنهاد داده بود که ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را طی يک محموله به روسيه انتقال داده و پس از طی مدتی، در برابر ۱۲۰ کيلوگرم ميله سوخت ۲۰ درصدی از فرانسه تحويل بگيرد.

تهران با پيشنهاد وين درآغاز موافقت کرده اما سپس اعلام کرد خروج اورانيوم از کشور، خط قرمز نظام است و مبادله بايد در خاک ايران صورت بگيرد که از سوی گروه وين پذيرفته نشد.

در آن هنگام با هر چه محتمل‌ شدن تصويب دور جديد تحريم‌ها‌در شورای امنيت، تهران در ارديبهشت ماه، ابتکار عمل ترکيه و برزيل را پذيرفت و توافق کرد اورانيوم خود را در خاک ترکيه به امانت بگذارد.

با اين حال کشورهای غربی به رغم استقبال اوليه، از پذيرش اين توافقنامه خودداری کردند و سرانجام در ۲۰ خردادماه امسال دور چهارم تحريم‌ها عليه ايران را در شورای امنيت به تصويب رساندند.
XS
SM
MD
LG