لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

توافق ايران و ۱+۵ برای ادامه مذاکرات فنی هسته‌ای پس از کريسمس


وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه اول ديماه گفته است، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه اين کشور و کاترين اشتون، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا توافق کردند تا مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ بعد از تعطيلات کريسمس از سر گرفته شود.

به گزارش اداره کل ديپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه ايران، در تماس تلفنی روز يکشنبه خانم اشتون با آقای ظريف، طرفین ضمن گفت‌وگو در خصوص آخرين وضعيت و نتايج مذاکرات کارشناسی ايران و۱+۵ در ژنو، تصمیم گرفتند که اين مذاکرات پس از تعطيلات کريسمس از سر گرفته شود.

ايران و گروه ۱+۵ از روز ۲۸ آذرماه مذاکرات خود را برای تعيين ساز و کار اجرايی توافقنامه ژنو شروع کردند.

وزارت امور خارجه ايران در حالی از ادامه مذاکرات پس از تعطيلات کريسمس خبر داده که روز شنبه، عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه ايران، در خصوص مذاکرات کارشناسی بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو گفته بود که پيشرفت در اين مذاکرات «اندک» بوده است.

دور پيشين مذاکرات کارشناسی ايران و شش قدرت جهانی که در وين برگزار شد٬ ۲۲ آذرماه و به دنبال گسترش فهرست تحريمی آمریکا عليه ايران متوقف شد. هيات ايرانی اعلام کرد که می‌خواهد با مراکز تصميم‌گيری در تهران مشورت کند.

ظريف: جلوگیری از ورود مسائل مساله ساز

در همین حال، وزير امور خارجه ايران روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ايتاليايی خود در تهران گفت که مذاکرات کارشناسی بين ايران و گروه ۱+۵ در ژنو به کندی پيش می‌رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای ظريف در خصوص مذاکرات کارشناسی ايران و گروه ۱+۵ در ژنو گفته است: «مذاکرات راحتی نيست بايد ريزه‌کاری‌ها مورد توجه قرار گيرد، روند به کندی جلو می‌رود و اميدواريم با تعهد، حسن نيت و مهمتر از آن توجه به تصوير کلان که يک تصميم سياسی از سوی مسئولان ايران و ۱+۵ است، کار را پيش ببريم و مانع از ورود به موضوعاتی شوند که مساله ساز می‌شود.»

وزير امور خارجه ايران تصريح کرده است: «کار با دشواری جلو می‌رود، اميدواريم به نتيجه روشن برسيم زودتر و ديرتر فرقی نمی‌کند.»

وزيران امور خارجه ايران، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه به همراه آلمان روز سوم آذر امسال در ژنو به توافقی در خصوص مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی دست يافتند.

طبق اين توافق و طی يک دوره زمانی شش ماهه، ايران فعاليت‌های هسته‌ای خود را گسترش نخواهد داد و بخشی از اورانيوم ۲۰ درصدی‌اش را رقيق خواهد کرد. در مقابل تحريم‌های جديد عليه ايران اعمال نشده و بخشی از تحريم‌ها نيز کاهش می‌يابد.
XS
SM
MD
LG