لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«هواپيماهای ايرانی در سه کشور برای تامين سوخت محدوديت دارند»


فرهاد پرورش، مديرعامل هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران، هما، روز شنبه گفته است که هواپيماهای ايران به دليل تحريم برای تامين سوخت مورد نياز در سه کشور با محدوديت روبه رو هستند.

فرهاد پرورش به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گفته است: «هواپيمايی جمهوری اسلامی هفته‌ای ۳۵ پرواز به ۱۱ نقطه اروپا انجام‌ می‌دهد که تاکنون برای تامين سوخت مورد نياز در سه نقطه با محدوديت‌هايی رو به رو شده است و کار تحويل سوخت در بقيه فرودگاه‌های اروپا در جريان بوده و پروازها به راحتی انجام می‌شود.»

فرهاد پرورش همچنين از طرح شکايت در مجامع‌ بين‌المللی برای حل مساله سوخت هواپيماهای ايرانی خبر داده است.

مديرعامل هواپيمايی جمهوری اسلامی «ممانعت از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی را خلاف قراردادهای بين‌المللی و کنوانسيون شيکاگو» دانست و گفت بر مبنای کنوانسيون همه شرايط پرواز می‌بايست فراهم شود.

فرهاد پرورش همچنین گفته است در صورتی که شرکت‌های نفتی «تسليم فشارها» بشوند هواپیماهای ایرانی «مجبور» خواهند شد مسيرهای پروازی خود را تغییر دهند.

این در حالی است که دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی پیشتر گفته بود تغییر مسیر هواپیما باعث «دو برابر» شدن هزینه‌های خواهد شد.

طی ماههای اخير گزارش‌هايی درباره مشکل هواپيماهای ايران برای تامين سوخت در فرودگاههای اروپايی منتشر شده است و مقامات ايران نیز به این اقدام اعتراض کرده‌اند.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، ۲۷ مهرماه، در رابطه با خودداری از سوخت‌رسانی به هواپيماهای ايران در برخی فرودگاه‌های اروپايی از جمله فرودگاه هيتروی لندن، گفته بود که جمهوری اسلامی اين رفتار را تحمل نمی‌کند و در صورت تکرار، «مقابله به مثل» با اين برخوردها در دستور کار جمهوری اسلامی قرار می دهد.

درهمین زمینه، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با غیر قانونی خواندن این اقدام از پیگیری این مساله توسط مجلس خبر داد.

در تيرماه سال جاری نيز جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که در چندين مورد کشورهای امارات متحده عربی، کويت، بريتانيا و آلمان از تحويل سوخت به هواپيماهای مسافربری ايرانی خودداری کرده‌اند که به دنبال انتشار اين خبر کاظم جلالی، مخبر کميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی، خودداری از تحويل سوخت به هواپيماهای ايرانی را با تحريم‌های يک‌جانبه آمريکا عليه ايران مرتبط دانست.

مهدی علياری، دبير انجمن صنفی شرکت‌های هواپيمايی در تيرماه گفته بود در پی تصويب قانون يک جانبه آمريکا و تحريم اين کشور عليه ايران فرودگاه‌های «انگليس، آلمان و امارات از سوخت رسانی به هواپيماهای ايرانی امتناع می‌کنند».

با تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد، آمريکا و اتحاديه اروپا به همراه چند کشور ديگر تحريم های مضاعف و يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کردند.

به رغم اين که تحريم‌های شورای امنيت عليه جمهوری اسلامی شامل فروش فرآورده‌های نفتی به ايران نيست، اما تحريم‌های يکجانبه امريکا مجازات هایی را در اين زمينه در نظر گرفته است.

پس از وضع اين تحريم‌ها، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شرکت رويال ‌داچ ‌شل اعلام کردند که تحريم‌های يک‌جانبه ايالات متحده عليه ايران را رعايت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG