لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

موافقت عراق با تمديد مهلت بستن اردوگاه اشرف


نمایی از اردوگاه اشرف در عراق.
نمایی از اردوگاه اشرف در عراق.
نوری المالکی ، نخست وزير عراق، می گويد به دنبال در خواست بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، مهلت تعيين شده برای بستن اردوگاه اشرف را تمديد کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نوری المالکی روز چهارشنبه گفته است:«او (بان گی مون) از ما خواسته بود تا به آنها فرصتی بدهيم و ما هم به انها اين فرصت را داديم. اکنون پرونده در دست سازمان ملل متحد است و ما اميدورايم اين پرونده بسته شود، ما نمی خواهيم انها را به ايران تحويل بدهيم.»

نوری المالکی اضافه کرده است:«ما نمی خواهی انها را بکشيم، يا رنج و آزار بدهيم، ما نمی خواهيم انها از گرسنگی بميرند، اما حضور انها در(عراق) غير قانونی است، با هر عنوانی اين مساله بايد تمام شود.»

پيش از اين دولت عراق گفته بود که تا پايان سال جاری ميلادی ، ۱۰ روز ديگر، اردوگاه اشرف بايد تخليه شود. اما مارتين کوبلر ،فرستاده سازمان ملل در امور عراق، از دولت عراق خواسته بود تا مهلت بیشتری برای تخلیه اردوگاه اشرف بدهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، نخست وزير عراق ضرب الاجل تازه ای را برای خروج مجاهدين خلق از عراق تعيين کرده است و آنها می بايست تا ماه آوريل ۲۰۱۲ يعنی تا چهارماه ديگر اين کشور را ترک کنند.

به گفته علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، تا پايان سال جاری ميلادی، ۱۰ روز دیگر، در حدود ۸۰۰ نفر از ساکنان اردوگاه اشرف به مکانی در نزديکی بغداد منتقل خواهند شد.

به گزارش آسوشيتدپرس، علی الدباغ همچنين گفته مابقی ساکنان اردوگاه اشرف هرچه زودتر يعنی درماه ژانويه به اردوگاه جديد منتقل خواهند شد.

در همين زمينه، سازمان مجاهدين خلق روز سه شنبه اعلام کرد که در صورت دريافت تضمين های امنيتی از سوی آمريکا و سازمان ملل متحد، بيش از سه هزار عضو اين سازمان آماده اند تا اردوگاه اشرف را ترک کرده و به مکان ديگری منتقل شوند.

مريم رجوی، رهبر سازمان مجاهدين خلق در بيانيه ای از «آمادگی اصولی ساکنان اشرف برای انتقال به کمپ آزادی،» خبرداده بود.

خانم رجوی همچنين خواستار «فراهم کردن تضمينهای حداقل برای تأمين امنيت و سلامت ساکنان اشرف » شده است.

«کمپ آزادی»يک پايگاه نظامی نيروهای آمريکايی است که اخيرا آن را تخليه کرده اند.

دولت آمريکا روز سه شنبه از ساکنان اردوگاه اشرف خواسته بود طرح سازمان ملل را برای جابجايی خود به محلی موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد بپذيرند تا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام شود و از رويارويی خشونت آميز احتمالی با نيروهای عراقی اجتناب شود.

اردوگاه اشرف که در شمال بغداد قرار دارد، در دوران حکومت صدام حسين و در جريان جنگ هشت ساله عراق و ايران احداث شد.

مقامات ايالات متحده اظهار داشته اند اعضای سازمان مجاهدين خلق بايد محل کنونی خود را ترک کنند و به محل جديد و موقتی در نزديکی فرودگاه بغداد نقل مکان کنند تا در آنجا کار انتقال آنها به کشوری ثالث انجام پذيرد. اعضای اين سازمان که حاضر به بازگشت به ايران و يا انتقال به کشور ثالث نباشند، می توانند درخواست پناهندگی کنند.

طبق اين گزارش محل اقامت جديد مجاهدين تحت کنترل دولت عراق و زير نظر سازمان ملل اداره خواهد شد.

مقامات ايالات متحده همچنين به سازمان مجاهدين خلق نسبت به تهديد به مقاومت در برابر بستن اردوگاه هشدار داده اند و از آنها خواسته اند «واقع‌بين باشند و مخالفت را کنار گذارند.»
XS
SM
MD
LG