لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

ارزیابی موساد از یک پرونده قدیمی؛ «هشت ايرانی يهودی به قتل رسیده اند»


 کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران
کنیسه یهودیان یوسف آباد تهران
پس از بيش از دو دهه که از ناپديد شدن رد پای يازده مرد جوان ايرانی يهودی در راه خروج آن ها از خاک ايران می گذرد، موساد اسرائيل ارزيابی کرده است که هشت نفر آنان در مسير راه خروج از زادگاهشان به گروگان افرادی در آمده و سپس کشته شدند.

بنوشته روزنامه اسرائيلی جروزالم پست، ارزيابی که موساد ارائه کرده است، پرونده يک ماجرای طولانی را که از دهه نود ميلادی گشوده بود، می بندد.

دفتر نخست وزيری اسرائيل پنجشنبه بيست و نهم اسفند با انتشار ارزيابی موساد، اعلام کرد که نتيجه گيری سازمان اطلاعات و ماموريت های ويژه اسرائيل اين است که هشت تن از اين جوانان يهودی ايرانی در دو گروه چهارنفره در تلاش برای خروج از ايران، به گروگان افرادی درآمده و به قتل رسيدند.

نتيجه گيری از اين پرونده از سوی آقای داويد ميدان، همآهنگ کننده دفتر نخست وزيری اسرائيل در امور ناپديدشدگان يهودی و اسرائيلی، اين گزارش را به اطلاع ربای الياهو بخشی دورون روحانی ارشد يهودی که خود ايرانی زاده است، رساند.

براساس گزارش جروزالم پست و رويترز، اسرائيل از مدتی پيش نتيجه گيری اين گزارش را به اطلاع ربای شلومو عامار يکی از رهبران ارشد روحانی يهوديان شرقی تبار رسانده و او نيز طبق اصول يهوديت، به خانواده های هشت تن از افراد ياد شده گفته است که می توانند عزيز خود را «مرده» تلقی کرده و برای او عزاداری کنند و دوران سرگردانی برای روشن شدن سرنوشت عزيز خود را تمام کنند.

اين نظر رهبريهودی از اين بابت اهميت دارد که اگر آنها همسری داشته اند، بيوه ها از اين به بعد، از نظر مذهبی مجاز به ازدواج دوباره خواهند بود و خانواده ها همچنين می توانند حصر وراثت کنند.

در نشستی که نتيجه اين گزارش اعلام شد، شماری از بستگان يهوديان ايرانی ناپديد شده نيز شرکت داشتند.

به گزارش جروزالم پست، دفتر نخست وزيری اسرائيل از مدتی پيش آقای داويد ميدان، عضو پيشين موساد را مامور بررسی در اين پرونده کرده بود.

داويد ميدان همان مقام اسرائيلی است که در ترتيب دادن معامله ای کلان ميان اسرائيل و حماس در پاييز ۲۰۱۱ نقش مهمی ايفا کرده بود؛ در آن معامله، حماس گيلعاد شليط سرباز ربوده شده اسرائيلی را پس از پنج سال و نيم که در اسارت خود داشت، آزاد کرد و در برابر، اسرائيل بيش از هزار و صد زندانی امنيتی فلسطينی را رها کرد.

به گزارش جروزالم پست، خانواده های يازده يهودی ناپديد شده، در سالهای گذشته، به دولت اسرائيل فشار آورده بودند که برای پيشنهاد کردن معامله ای مشابه، موجب يافتن سرنخی از اين افراد و رهايی آنها شود.

نام اين خانواده های يهوديان ايرانی اعلام نشده است.

فرنوش رام خبرنگار حوزه خاورميانه که با شماری از خانواده های اين افراد در لس آنجلس ملاقات کرده است، می گويد يهوديان ايرانی تا پيش از اين، از اين که دولت ايران و يا آمريکا و اسرائيل تلاشی جدی برای کمک به روشن شدن اين پرونده نکردند، ناخرسند بودند.

در سالهای جنگ ايران و عراق و اوايل دهه نود ميلادی، بسياری از جوانان خانواده های يهودی ايرانی، که امکان خروج غيرقانونی از ايران را نداشتند، مانند بسياری از ايرانيان هموطن خود، با کمک گرفتن از قاچاقچيان انسان، از راه سيستان و بلوچستان به پاکستان می رسيدند و از آنجا راهی غرب می شدند.

هر چند شمار جوانان ناپديد شده يهودی ايرانی يازده نفر است اما گزارش به «کشته شدن» هشت تن آنها اشاره می کند.

نيويورک تايمز در سال دوهزار ميلادی نوشته بود سه نفر از اين يازده ناپديد شده، مدتی در زندان زاهدان بوده اند چرا که در حال خروج، دستگير شده و شاهدانی آنها را در اين زندان ديده بودند.

نيويورک تايمز همان زمان نوشته بود، اين افرا ممکن است زنده باشند هرچند که تا آن سال نيز شواهد قطعی از اين سه نفر بدست نيآمده بود.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل روز پنجشنبه بيانيه ای برای «تسليت» به خانواده های هشت يهودی ايرانی «کشته شده» منتشر کرد.
XS
SM
MD
LG