لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

ژاپن واردات نفت از ايران را «۷۷ درصد» کاهش داد


 ترمینال نفتی ایران در جزیره سیری
ترمینال نفتی ایران در جزیره سیری
منابع بارزگانی و صنعتی در ژاپن می گويند، اين کشور ورادات نفت خود از ايران را به بصورت ناگهانی تا ۷۷ درصد کاهش داده است .همچنين ديگر گزارش ها حاکی است که تايوان و کشور های اروپايی واردات نفت از ايران را کاهش داده اند.

يک منبع بازرگانی روز چهارشنبه، ۱۸ آوريل، به خبرگزاری رويترز گفته است که ژاپن خريد نفت ايران را بخاطر رعايت تحريمهای غرب عليه این کشور، در ماه جاری، نسبت به دو ماه گذشته تا نزدیک به ۸۰ درصد هم کاهش خواهد داد. این میزان کاهش واردات نفت ژاپن از ايران، معادل روزانه ۲۵۰ هزار بشکه است.

به گزارش رويترز، اقدام ژاپن، کشوری که در ليست چهار مشتری عمده نفت ايران در آسيا است، درحالی انجام شده که تحريمهای روزافزون غرب مشکلات پرداخت پول، بارگيری، حمل و بيمه نفت ايران را پيچيده تر کرده است.

اين منبع بازرگانی که نخواسته نامی از وی برده شود به خبرگزاری رويترز گفته است که ژاپن برای ماه جاری تنها خريد روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت از ايران را در برنامه دارد، درحالی که تا دو ماه پيش روزانه تا سقف ۳۲۳ هزار بشکه نفت خام از ايران وارد می کرد.

ژاپن در ماه ژانويه مجموعا ۱۲۲ ميليون بشکه نفت خام وارد کرده است، ۴۱ ميليون بشکه نفت از عربستان و ۲۶ ميليون از امارات. ايران، سومين تامين کننده عمده نفت اين کشور در ماه ژانويه ۱۰ ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت به ژاپن فروخته است. اين درحالی است که طبق گزارش رويترز، شرکتهای عمده نفتی ژاپن در ماه آوريل، فقط خريد ۲ ميليون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ايران را در نظر دارند که طی اين ماه و ماه آينده تحويل خواهند گرفت.

رييس شرکت نفت دولتی تايوان، سی پی سی، نيز روز چهارشنبه گفته است: اين شرکت واردات نفت از ايران را کاهش داده و در راستای پيروی از برنامه تحريم های امريکا عليه ايران در خصوص زمان قطع کامل واردات تصميم گيری خواهد کرد.

اخيرا خبرگزاری رويترز با استناد به آمار گمرکی ژاپن، چين و کره جنوبی گزارش داده بود که اين سه کشور تا اول ماه آوريل خريد نفت از ايران را مجموعا ۲۲ درصد کاهش داده اند.

گروه تحقيقات انرژی «جی پی مورگان» اوايل ماه آوريل در گزارشی اعلام کرد که احتمالا توليد نفت ايران به خاطر کاهش حجم واردات نفت ايران توسط مشتريان اين کشور، در اوائل تابستان با کاهش يک ميليون بشکه‌ای در روز روبرو خواهد شد.

اتحاديه اورپا نيز که سال گذشته مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ايران بود، قرار است از اول ماه ژوئيه خريد نفت از ايران را متوقف کند. هم اکنون اسپانيا، يونان، فرانسه، بريتانيا و آلمان معاملات نفتی با ايران را قطع کرده اند.

در همين زمينه، يک تاجر معاملات نفتی در اروپا به رويترز گفته است: کشورهای در حال متنوع کردن منابع تامين نفت خود هستند و خود را برای اول ژوئيه و قطع واردات نفت از ايران آماده می کنند.

افريقای جنوبی که سال گذشته مشتری ۴ درصد از نفت صادراتی ايران بود نيز از اول ماه مارس خريد نفت ايران را متوقف کرده است. ترکيه نيز ابتدای ماه آوريل اعلام کرد که خريد نفت ايران را برای سال جاری تا سقف يک ميليون تن، ۱۰ درصد، کاهش خواهد داد.
XS
SM
MD
LG