لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

آيت الله خامنه ای: معاندان و فريب‌خوردگان داخلی به خود بيايند


آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در پيام تشکری به مناسبت برگزاری راهپيمايی ۲۲ بهمن، از گروه‌هايی که وی آنها را «معاندان و فريب‌خوردگان داخلی» خوانده، خواسته است تا به خود بيايند.

آيت الله خامنه‌ای در پيامی که ساعاتی پس از برگزاری مراسم راهپيمايی ۲۲ بهمن منتشر شد، حضور راهپیبمایان در این مراسم را «شگفتی‌آفرين» خواند و از این حضور قدردانی کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در این پيام پرسيده است: «آيا حضور ده‌ها ميليون انسان بصير و پرانگيزه در جشن سی و يک سالگی انقلاب کافی نيست که معاندان و فريب‌خوردگان داخلی را که گاه رياکارانه دم از «مردم » می‌‌زنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقيم اسلام ناب محمدی صلی‌الله عليه و آله و راه امام بزرگوار است،‌ به آنان نشان دهد؟»

آيت‌الله خامنه‌ای در این پیام منظور خود را از « معاندان و فريب‌خوردگان داخلی» به روشنی مشخص نکرده است، اما به نظر می‌رسد طرف خطاب وی می‌تواند معترضان به نتيجه انتخابات و رهبران آنها باشد.

رهبر جمهوری اسلامی پيشتر نیز از «مردود شدن برخی خواص» در حوادث پس از انتخابات سخن گفته بود.

آيت‌الله خامنه‌ای که در روزهای پس از انتخابات و پيش از اعلام نظر شورای نگهبان، سلامت و نتيجه انتخابات را تأييد کرد، طی هشت ماه گذشته همواره از رويکرد معترضان انتقاد کرده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان، خواهان ابطال نتيجه انتخابات رياست جمهوری بودند و در جريان حوادث پس از انتخابات از اقدامات نيروهای امنيتی و قضايی در سرکوب اعتراضات انتقاد کرده‌اند.

در همین حال، رسانه‌های حامی دولت جمهوری اسلامی ايران راهپيمايی روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۸۸ رفراندومی برای وحدت حول محور «ولی فقيه» خوانده‌اند.

در جریان حوادث پس از انتخابات، شعار علیه رهبر جمهوری اسلامی یکی از شعارهای اصلی معترضان بود.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با تظاهرات دولتی در ميدان آزادی تهران، در چند نقطه از شهر تهران درگيری‌هايی بين مخالفان و نيروهای پليس ضد شورش و لباس شخصی رخ داده است.

با این حال به دليل محدوديت‌هايی که دولت ايران برای رسانه‌های مستقل و خارجی اعمال کرده است، هنوز آماری از تعداد بازداشت‌شدگان يا مجروحان احتمالی حوادث روز ۲۲ بهمن منتشر نشده است.

آيت‌الله خامنه‌ای در بخش ديگری از پيام خود تصريح کرده است: «آيا سی و يک سال آزمون و خطای چند دولت متکبّر و زورگو کافی نيست که آنان را از خواب غفلت بيدار کند و بيهودگی تلاش برای سيطره بر ايران اسلامی را به آنان تفهيم نمايد؟»

رهبر جمهوری اسلامی و سایر مقامات دولتی ایران در ماه‌های پس از انتخابات همواره قدرت‌های خارجی را به دست داشتن در اعتراض‌ها متهم کرده‌اند و متعرضان را نیز متهم کرده‌اند که در این زمینه از بیگانگان خط گرفته‌اند. اتهامی که به روشنی از سوی رهبران مخالفان رد شده است.

دولت جمهوری اسلامی نیز به دنبال راهپیمایی‌ها و تجمعات مخالفان در تهران و برخی شهرها طی هشت ماه گذشته و انتشار گزارش‌هایی در این باره در رسانه‌های جهانی، کوشیده است تا با سازماندهی راهپیمایی‌هایی نشان دهد که مخالفان در ایران فاقد پشتوانه مردمی هستند.
XS
SM
MD
LG