لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۸

خاتمی: بدون اينکه رهبری بخواهند و بدون هماهنگی با وی مشکلات حل نمی شود


محمد خاتمی بدون تفاهم در سطح بالای نظام جمهوری اسلامی مشکلات حل نخواهد شد.
محمد خاتمی بدون تفاهم در سطح بالای نظام جمهوری اسلامی مشکلات حل نخواهد شد.
محمد خاتمی، رييس جمهوری سابق ايران، روز شنبه ۱۴ ارديبهشت گفته است،‌ تغيير وضعيت کنونی ايران و بازگرداندن شرايط به «نقطه صفر» يعنی پيش از دوره رياست جمهوری محمود احمدی نژاد زمانی محقق خواهد شد که «تفاهمی در سطح بالا» در نظام جمهوری اسلامی شکل بگيرد.

به گزارش وب سايت باران، سایت رسمی محمد خاتمی، رييس جمهوری پيشين ايران در ديدار با گروهی از صنعتگران گفته است:«معتقدم اگر کسی بيايد که اين اقتصاد را بازسازی کند و برگردد به نقطه صفر ۸۴، اگر همه دستگاه ها هم با او همراه باشند، حداقل ۴ سال طول می کشد.»

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ترمیم روابط بين الملل ایران گفته است:« قرار نيست به دنيا اعلام جنگ کنيم. بايد کسی بيايد که بتواند روابط را ترميم کند و از همه مهم تر سرمايه اجتماعی که دچار مرگ مغزی شده است را نجات دهد.»

محمد خاتمی در ادامه با اشاره به از دست رفتن اعتماد بين دولت و ملت و تاکيد بر ضرورت احيای آن گفته است:«همه اينها در صورتی خواهد شد که تفاهمی در سطح بالا باشد. بدون اينکه رهبری بخواهند و بدون هماهنگی با ايشان مشکلات حل نخواهد شد.»

رييس جمهوری پيشين ايران تصريح کرده است:«آن چه در درجه اول لازم است عبور از اين فضای پر از سوء ظن، هم از طرف حکومت نسبت به بخش های مهمی از جامعه و هم بخش های جامعه نسبت به حکومت است و شاهد آن نيز فضای امنيتی نفس گير حاکم بر کشور است.»

محمد خاتمی اضافه کرده است:«بايد کسی بيايد که اين رويکردها را داشته باشد وقدرت هماهنگی را نيز داشته باشد. بتواند از همه نيروها و سرمايه های انباشته انسانی، يعنی حاصل ۳۰ سال تجربه جمهوری اسلامی که متأسفانه لطمه ديده اند و خيلی ها در زندان و حصرند و خيلی ها نيز در محدوديت به سر می برند و نيز نيروهای ارزنده ای که در همه جناح ها هستند استفاده کند و مديريت توانمند و فراگيری به وجود آورد.»

طی ماههای اخير گروه های مختلف اصلاح طلب خواستار نامزدی محمد خاتمی انتخابات رياست جمهوری شده اند. اين در حالی است که دعوت از خاتمی برای حضور در انتخابات،‌ واکنش تند مقام های امنيتی و چهرهای اصولگرا را درپی داشته است.

در همين زمينه،‌حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران روز پنجشنبه يازدهم ارديبهشت بدون نام بردن از محمد خاتمی گفته بود: «کسی که جزو سران فتنه بوده و انقلاب و نظام به دليل يکسری ملاحظات او را مانند آن دو تن ديگر چندان محصور نکرده و به او آزادی عمل داده است، امروز امر بر او اشتباه نشود که انقلاب يادش رفته اين آقا در فتنه چه نقشی ايفا کرده است».

انتخابات ريست جمهوری ايران روز جمعه ۲۴ خرداد سال جاری برگزار و جانشين محمود احمدی نژاد مشخص خواهد شد.

اين در حالی است که محمد خاتمی در خصوص نامزدی خود در انتخابات رياست جمهوری روز شنبه گفته است:«من دارم فکر می کنم، آنچه که مهم است اين است که می توانم خدمت کنم يا نه؟ می گذارند يا نه؟ با آمدنم دل ها از هم دورتر می شوند يا خير؟»

رييس جمهوری پيشين ايران اضافه کرده است:« اما يک مسأله شخصی هم ذهن مرا به خود مشغول کرده است و آن اين که من تا وقتی که آقايان موسوی و کروبی در حصر هستند و نيروهای ارزنده فراوانی در زندان و محدوديت آيا می توانم خودم را راضی کنم که در عرصه مسؤوليت اعلام آمادگی کنم؟ اين به معنی عدم شرکت در انتخابات نيست، بايد فردی بيايد که در همه جهات در خود احساس رضايت کند.»

طی ها هفته های اخیر و با نزدیک شدن به زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری حملات به اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت و همچنین محمد خاتمی تشدید شده است.

در همین زمینه،‌حسين شريعتمداری، نماينده آيت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کيهان، در سرمقاله روز دوشنبه، ۹ ارديبهشت اين روزنامه، محمد خاتمی را «مفسد فی الارض»، «وطن فروش» و «ستون پنجم» خوانده بود.

به نوشته مديرمسوول روزنامه کيهان، محمد خاتمی نبايد انتظار داشته باشد که در کليدی‌ترين مسووليت‌های نظام مثل رياست‌جمهوری به کار گرفته شود.

حسین شريعتمداری در ادامه سرمقاله خود افزوده که «عوامل و سران فتنه نه فقط کمترين صلاحيتی برای حضور در کم اهميت‌ترين پست‌های کليدی نيز ندارند، بلکه بايستی در انتظار محاکمه و مجازات هم باشند.»

محمد خاتمی تاکنون پاسخ روشنی به درخواست ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نداده است و از مشکلات و موانع حضورش در انتخابات و هزينه‌های احتمالی تحميل شده بر مردم در پی نامزدی خود سخن گفته است.
XS
SM
MD
LG