لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

بیانیه ۱۵۰ نماينده مجلس علیه مواضع اخير هاشمی رفسنجانی


 اکبر هاشمی رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات رياست ثبت نام کرد
اکبر هاشمی رفسنجانی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات رياست ثبت نام کرد
يک روز پس از ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات رياست جمهوری، ۱۵۰ نماينده مجلس در بيانيه‌ای به اظهارات دو هفته پيش وی درباره «سر جنگ نداشتن» ايران با اسرائيل حمله کرده‌اند. اکبر هاشمی رفسنجانی نيز در بيانيه‌ای گفته که برای «رفع تدريجی مشکلات عديده کشور» پا به صحنه انتخابات گذاشته است.

آقای هاشمی رفسنجانی روز هشتم ارديبهشت ماه در جمع خبرنگاران، دانشجويان و طلاب اصلاح طلب گفته بود که «ما با اسرائيل سر جنگ نداريم. حالا اگر عرب‌ها جنگ کردند ما کمک می‌کنيم».

دو هفته پس از اين اظهارات، ۱۵۰ نماينده مجلس شورای اسلامی روز يکشنبه، ۲۲ ارديبهشت، بيانيه‌ای امضا کرده و اظهارات رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام را «از مصاديق فاصله گرفتن از انديشه‌های» آيت الله روح‌الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، دانسته‌اند.

در اين بيانيه آمده است که «اگر ما با اسرائيل سر جنگ نداشته باشيم تا انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی باشد اسرائيل با ما سر جنگ خواهد داشت و نبايد فراموش کنيم که امام خمينی محو اسرائيل را از آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار داده است».

۱۵۰ نماينده مجلس وابسته به جريان اصولگرا در بيانيه خود، «اعلام اينکه با اسرائيل سر جنگ نداريم» را نشانه «ساده انديشی» دانسته و گفته‌اند که آيت‌الله خمينی و خامنه‌ای «همه تلاش خود را به کار بردند تا مسئله فلسطين را يک مسئله اسلامی نمايند و از حصار عربيت خارج نمايند».

اين نمايندگان به ديگر بخش‌های سخنان هاشمی رفسنجانی نيز انتقاد کرده و از جمله گفته‌اند: «جامعه باز امروز که توام با سلايق مختلف است به مراتب بازتر و آزادتر از زمان حاکميت ايشان است».

انتقاد ۱۵۰ نماينده اصولگرای مجلس ناظر به اين بخش سخنان از سخنان رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام است که گفته بود که «هيچ دولت ديکتاتوری نمی‌تواند در دنيا موفق شود» و «اين نمی‌شود که هر کس هر کاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد».

نمايندگان ياد شده همچنين به اکبر هاشمی رفسنجانی حمله کرده‌اند که چرا بر «خطير بودن» شرايط کشور تاکيد می‌کند و افزوده‌اند: «با همه انتقادات مبنايی به دولت احمدی‌نژاد، پيشرفت در زيرساخت ها، صنعت، مسائل علمی، رفاه و قدرت، بارزتر، با صلابت تر و با قدرت تر از دوره شماست».

اين نمايندگان از وی خواسته‌اند تا به گفته آنها، «تحت تاثير چند انسان متملق اطراف خود» قرار نگيرد و «سعی» کند که «به حب‌الله ولايت دست» يابد و نه اينکه «بر صورت ولايت چنگ اندازد».

بیانیه انتخاباتی رفسنجانی

بيانيه ۱۵۰ نماينده مجلس يک روز پس از ثبت نام اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات رياست جمهوری منتشر می‌شود که بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ايران داشته است. آقای رفسنجانی که بين سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ دو دوره رييس جمهوری ايران بوده و از سال ۱۳۷۶ رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را بر عهده دارد، گفته که برای «رفع تدريجی معضلات و مشکلات عديده کشور...پا به عرصه خدمتگذاری» گذاشته است.

وی در بيانيه‌ای که روز يکشنبه بر روی وب سايت خود منتشر کرده است، گفته که «پس از گذشت ماه‌ها رايزنی با شخصيت‌های حقيقی و حقوقی» خود را برای انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوری، «در معرض رای و نظر» مردم قرار داده است تا «در اين برهه حساس از تاريح کشور که مشکلات سياسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ادلّه‌ای که بر شما مخفی نيست، زمينه تاثير تهديدها و تحريم‌های خارجی را هموار کرده است، يک بار ديگر به وظيفه و تکليف انقلابی و تاريخی خويش عمل کرده باشم».

آقای رفسنجانی می‌گويد که برای وی، «اعتلای ايران اسلامی و تقويت مکتب اهل بيت» بسيار مهمتر از «تعريف و تمجيد اختلاف‌برانگيز دشمنان دانا و تهديد، تحديد، بداخلاقی و تخريب دوستان نادان» است و «آبرو و اعتبار» خود را که «در طول نيم قرن گذشته از انقلاب اسلامی و مردم» گرفته است «برای اسلام، انقلاب و مردم و اعتلای ميهن به دست» می گيرد.

ولايتی: هاشمی سال ۸۸ با رهبری همراهی نکرد

علی اکبر ولايتی، از نامزد انتخابات رياست‌ جمهوری و مشاور امور بين الملل رهبر ايران، نیز از موضع اکبر هاشمی رفسنجانی در قبال ناآرامی‌های سال ۸۸ انتقاد کرده و گفته است که وی آيت‌الله علی خامنه‌ای را در جريان اين اعتراضات همراهی نکرد.

به گزارش خبر آنلاين، علی اکبر ولايتی، وزیر امور خارجه دولت اکبر هاشمی رفسنجانی،‌ در نشستی در دانشگاه امام صادق در پاسخ به اين سوال که آيا «شما گفته‌ايد هاشمی در فتنه ۸۸ نقش نداشته»،‌گفته است: «بنده نگفتم که دست داشته، اما بارها گفته‌ام که هر کس در روزگار بسيار حساس سال ۸۸ صريحا در برابر فتنه موضع گرفت در خط رهبری است.

وی در پاسخ به اين سوال که آيا هاشمی تکيه‌گاه و ساکت فتنه بوده اظهار داشت:« ايشان آن موضعی که بايد می‌گرفت را نگرفت و حضرت آقا را همراهی نکرد.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در ۲۶ تيرماه سال ۱۳۸۸ و يکماه پس از آغاز اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری خواهان آزادی دستگيری شدگان حوادث پس از انتخابات و بازگردندان اعتماد مردم نسبت به حکومت شده بود. اکبر هاشمی رفسنجانی از آن زمان تاکنون نماز جمعه تهران را برگزار نکرده است.
XS
SM
MD
LG