لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۳

آيت الله منتظری: صريحا می‎گويند ملاک رأی يک نفر است


آيت الله حسينعلی منتظری، از مراجع شيعه در قم، روز شنبه در ديدار با اعضای شورای مرکزی دفتر تحکيم وحدت، با اشاره به این گفته آیت الله خمینی که« میزان رای ملت است» گفته است: ‏الان صريحا می‎گويند ملاک رأی يک نفر است، و اين برخلاف موازين‏ ‏است .

به گزارش وب سايت آيت الله منتظری، اين مرجع شيعه از اين که در جمهوری اسلامی « نظام» معادل با يک «شخص» در نظر گرفته می شود، انتقاد کرده است.

آيت الله منتظری گفته است:«‏الان متأسفانه بعضی ها وقتی می‎گويند نظام، منظورشان يک شخص‏ ‏است؛ با اين که اين درست نيست، حفظ نظام يک واجب شخصی نيست‏ ‏بلکه مقصود اين است که نظام باشد تا دستورات اسلام اجرا شود، ولی‏ ‏الان متأسفانه به نام اسلام افراد را بازداشت می‎کنند و تحت فشار از آنها‏ ‏اعترافات بی اساس می‎گيرند که اينها همه بر خلاف اسلام است» .

آيت الله منتظری، يکی از سرشناس ترين روحانيون منتقد جمهوری اسلامی، همچنین در این دیدار از بازداشت اصلاح طلبان در جريان رويدادهای پس از انتخابات انتقاد کرده است.

آيت الله منتظری در اين زمينه گفته است:«‏ ‏خيلی از شخصيت هايی که در پيروزی انقلاب نقش داشتند و الان هم‏ ‏انقلابی اند متأسفانه در زندان هستند. اين اعتراف گيری ها همه بر خلاف‏ ‏اسلام است» .

بسياری از چهره های اصلاح طلب مانند: محمد علی ابطحی، معاون رييس جمهوری در دوران خاتمی، بهزاد نبوی، عضو شورای مرکزی مجاهدين انقلاب که به مدت هشت سال در کابينه آيت الله خامنه ای وزير بود، محسن ميردادمادی، نماينده مجلس ششم و دبيرکل جبهه مشارکت، سعيد حجاريان، عضو جبهه مشارکت، عبدااله رمضان زاده، سخنگوی دولت خاتمی، و مصطفی تاج زاده از متهمان حاضر در دادگاه وقايع پس انتخابات هستند.

برخی از اين بازداشت شدگان به هنگام حضور در دادگاه، اظهاراتی بر خلاف مواضع قبل از زندان خود بيان کردند.

اين اظهارات بازداشت شدگان که در رسانه های نزديک به دولت از آنها با عنوان «اعترافات» ياد شده، ظرف چند هفته گذشته موج فزاينده انتقادها را بر انگيخت و مخالفان دولت، آن را «نمايشی» و سخنان مطرح شده را تحت فشار و شکنجه دانسته اند.

آيت الله منتظری هم چنين با اشاره به رويدادهای پس از انتخابات تاکيد کرده است:« ‏الان انحرافی پيش آمده که همه بايد امر به معروف و نهی از منکر کنند و‏ ‏جلوی اين انحرافات را بگيرند. بی گناهانی در زندان هستند که اين ظلم‏ ‏بزرگی است و بايد نسبت به آن بی تفاوت نباشيم.»

«حفظ نظام و دستورات اسلام»

اين مرجع شيعه در ادامه گفته است:«دستورات اسلام را زير پا می‎گذارند و می‎گويند برای حفظ‏ ‏نظام است، در حالی که امام خمينی فرمودند: ملاک رأی ملت است؛ ‏الان صريحا می‎گويند ملاک رأی يک نفر است، و اين برخلاف موازين‏ ‏است» .

هرچند آيت الله منتظری مشخص نکرده است که اين یک «نفر» چه کسی است، اما به نظر می رسد خطاب وی آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی باشد که در راس نظام سياسی ايران قرار دارد.

آيت الله خامنه ای يک روز پس از برگزاری انتخابات رياست جمهور ۲۲ خرداد سلامت اين انتخابات را تاييد کرد و در نماز جمعه ۲۹ خرداد به مخالفان هشدار داده بود که به اعتراضات خيابانی به نتیجه انتخابات پايان دهند

رهبر ايران گفته بود در صورت ادامه راهپيمايی، مسئولان سياسی مسئول عواقب آن خواهند بود.

گروه های طرفدار حقوق بشر مانند سازمان عفو بين الملل اين اظهارات آيت الله خامنه ای را نشانه «چرغ سبز» برای سرکوب خشونت آميز معترضان دانسته بود.

همزمان با انتقاد آيت الله منتظری از معادل قرار دادن «نظام» با يک «شخص»، برخی از نمايندگان مجلس می گويند: به دليل توصيه آيت الله خامنه ای مجلس به وزاری دولت دهم رای داده است.

تنها ساعاتی پس از رأی اعتماد مجلس به ۱۸ نفر از ۲۱ وزير معرفی محمود احمدی‌نژاد، محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس هشتم، گفته بود که با توصيه‌های رهبری وزرای بيشتری رد صلاحيت نشدند.

آقای باهنر گفته بود: «به هر حال همه چيز به خير گذشت و پيام رهبری بود که نقش مهمی در اين زمينه ايفا کرد. در زمان شمارش آرا فضا را اين طور می‌شد ديد که اگر توصيه رهبری نبود احتمال داشت که ۸ الی ۹ نفر از وزرا رأی نياورند و اين آغاز خوبی برای دولت نبود».

نايب رئيس مجلس در ادامه آنچه را که «تيزبينی» رهبری خواند باعث ايجاد تغيير در تحليل نمايندگان دانست. به گفته این نماینده مجلس «تغييری» که اگر صورت نمی‌گرفت تعداد وزرای رد صلاحيت شده به مراتب بيشتر از سه نفر می‌شد.
XS
SM
MD
LG