لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

مصلحی: جاسوس‌های آمريکايی دستگير شده در بدنه مديريتی کشور بودند


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، روز جمعه از بازداشت «جاسوس های آمريکا» در بدنه مديريتی اين کشور خبر داده و گفته است، «اوج نفوذ انگليسی ها» در ايران در دوران «دوم خرداد» بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس حيدر مصلحی که در مسجدی در شهرستان ری صحبت می کرد، با اشاره به بازداشت «جاسوسی های آمريکايی»، گفت:«جاسوس‌های دستگير شده در بدنه مديريتی کشور بودند .»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به این که این افراد «چندروز پیش» بازداشت شده اند، گفته است: «اين جاسوس ها در بدنه مديريتی کشور بودند و برخی از آنان نا آگاهانه در اختيار سرويس های اطلاعاتی دشمن قرار گرفته بودند واعترافاتی هم داشته اند.»

حيدر مصلحی تعداد افراد بازداشت شده و همچنين رده مديريتی اين افراد را مشخص نکرده است.

در همین زمینه، وزارت اطلاعات ايران در اواخر اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که با شناسايی «شبکه پيچيده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمريکا»، اين شبکه را متلاشی و «تعداد ۳۰ نفر از جاسوسان آمريکا» را بازداشت کرده است.

در بيانيه‌ای که روابط عمومی وزارت اطلاعات در اين مورد منتشر کرد همچنين ادعا شده بود که برای فريب سرويس اطلاعاتی آمريکا، ايران تعدادی جاسوس دوجانبه به کار گرفته است و با خنثی کردن تهاجم سنگين اطلاعاتی سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، ۴۲ تن از افسران اطلاعاتی و عملياتی آن سازمان در کشورهای مختلف شناسايی کرده است.

وزير اطلاعات در خصوص حوزه فعاليت اين تعداد از «جاسوسان» گفته بود: «اينها بيشتر قصد داشتند در بخش هسته ای، نفت و گاز، وزارت نيرو و به ويژه نرم افزارهای تشکيلات ها و ارگان ها کار کنند که موفق نشدند.»

حيدر مصلحی اضافه کرده بود: «اين عده بيشتر به دنبال خرابکاری در کشور بودند چرا که در فتنه سبز به موفقيت نرسيده بودند.»

مقامات جمهوری اسلامی از اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران به عنوان «فتنه» ياد می کنند. در اين اعتراضات که ماهها طول کشيد، تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد تظاهرات اعتراضی بود.

بازداشت یک جاسوس

این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فارس، حیدر مصلحی در این سخنرانی همچنین، «از دستگيری يک جاسوس که با همکاری آمريکا به‌ دنبال تشکيل شبکه اجتماعی برای ايجاد اغتشاش در ايام انتخابات مجلس بود، خبر داد».

وی اضافه کرده است: «جاسوسی دستگير شد که از يکی از کشورهای همسايه به ايران آمده بود و آمريکايی‌ها می‌خواستند ميليون‌ها دلار هزينه کنند که همان شبکه اجتماعی انتخابات قبلی را برای انتخابات مجلس ايجاد کنند.»

در جریان اعتراضات پس از انتخابات جمهوری موج گسترده‌ای از دستگیری‌ها در ایران آغاز شد و عده بسیاری به اتهام همکاری با «دشمن» و همکاری در «جنگ نرم» روانه زندان‌ها شدند، این در حالی است که اخیراً مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از پدیده «جاسوسی» از سوی شهروندان ایرانی و دستگیری‌ ها در این زمینه خبر می‌دهند.

نفوذ «انگليسی ها» در پست های مديريتی

به گزارش ایرنا، حيدر مصلحی روز جمعه همچنین به نقش کشورهای خارجی در ايران پرداخت و گفت: در دوران محمدرضا پهلوی، دولتمردان آن زمان «انگليسی ها را رها کرده و به دامن آمريکايی ها پناه آوردند و وقتی که انقلاب به پيروزی رسيد، انگليسی‌ها سعی کردند مواضع خود را در ايران بازسازی کنند و براساس اطلاعات و اخباری که در دست است، توانستند در پست‌های مديريتی کشور نفوذ کنند. »

حيدر مصلحی مشخص نکرده است که دستگاه اطلاعاتی بريتانيا از کدامين دولت جمهوری اسلامی پس از انقلاب توانسته است خود را بازسازی کنند.

ولی با اين حال وزير اطلاعات جمهوری اسلامی می گويد پس از پيروزی محمد خاتمی در انتخابات رياست جمهوری، نفوذ بريتانيایی ها در ايران به «اوج» رسيد.

حيدر مصلحی در اين باره گفت: «اوج نفوذ انگليسی‌ها در کشورمان در دوم خرداد بود.»

وی در عین حال بار دیگر اذعان می کند با «تدبير» آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد توانست روی کار بیاید.

وزير اطلاعات ايران در این زمینه گفت:«با تدبير مقام معظم رهبری دولت نهم شکل گرفت و بنده اطلاع دارم که خيلی‌ها گفتند اين تدبير ما بود اما من تاکيد می‌کنم که اين تدبير و مديريت ولی فقيه بود که دولت نهم شکل گرفت. »

حيدر مصلحی می گويد: «در دولت نهم سيستم مديريتی کشور که انگليسی‌ها در آن نفوذ کرده بودند، به هم خورد.»

وزیر اطلاعات جزییات بیشتری از نفوذ بریتانیا در ایران ارائه نکرده است اما اظهارات وی در خصوص نفوذ کشور های خارجی در سیستم مدیریتی جمهوری اسلامی کم سابقه است.
XS
SM
MD
LG