لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

متکی: مبادله سوخت فقط در چارچوب بيانيه تهران صورت می گيرد


منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، روز چهارشنبه در واکنش به اخبار منتشره درباره پيشنهاد تازه گروه ۱+۵ برای مبادله سوخت هسته ای گفته است: مبادله سوخت فقط در چارچوب بيانيه تهران صورت می گيرد.

منوچهر متکی در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، تصريح کرده است:« مبادله سوخت فرمول خاص خودش را دارد و آن هم بيانيه تهران است.»

قرار است سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ايران در اوسط ماه جاری ميلادی با کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا که نمايندگی کشورهای ۱+۵ را برعهده دارد، مذاکره کند.

در همین حال گزارش هايی درباره پيشنهاد تازه آمريکا و کشورهای اروپايی برای مبادله اورانيوم غنی شده با سوخت اتمی مورد نياز رآکتور تحقيقاتی تهران منتشر شده است که بر اساس آن ايران بايد حدود دو هزار کيلوگرم (دو تن) از اورانيوم غنی‌شده با غلظت کم خود را به خارج از کشور منتقل کند.

منوچهر متکی در اين رابطه گفته است: «اگر گروه وين بعد از مدتی رکود آمادگی داشته باشد گفت وگو ها برای تبادل سوخت بر اساس چارچوبی که دقيقا در اعلاميه تهران تعريف شده است، انجام شود، می توانند آن را نهايی کنند. »

ايران، برزيل و ترکيه ارديبهشت ماه امسال در تهران بر سر تبادله سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسيدند که براساس آن ايران ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی شده با غلظت سه و نيم درصد خود را به ترکيه منتقل می کرد و در مقابل سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران را دريافت می کرد.

ايران اين پيشنهاد را در آستانه تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی شورای امنيت سازمان ملل متحد مطرح کرد که مورد پذيرش کشورهای غربی واقع نشد.

درهمين زمينه علی اصغر سلطانيه، نماينده جمهوری اسلامی ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه در واکنش به پيشنهاد تازه آمريکا و کشورهای غربی برای انتقال مقادير بيشتری از اورانيوم ايران به خارج گفته بود: درخواست ارسال مقادير بيشتری از اورانيوم ايران به خارج، نوعی بهانه برای حاضر نشدن در ميز مذاکره است.

آقای سلطانيه گفته بود: «وقتی ما به سوخت بيش‌تری نياز نداريم مضحک است که درخواست شود مقادير بيش‌تری اورانيوم با غنای پايين را به خارج از کشور بفرستيم.» وی گفت: «اين درخواست را فقط می‌توان به عنوان بهانه‌ای برای نيامدن بر سر ميز مذاکره تفسير کرد.»

نهايی شدن زمان و محتوای مذکرات

وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اين پرسش که آيا زمان، مکان و محتوای مذاکرات آتی باگروه ۱+۵ تعيين شده است، گفته است که مذاکره کننده ايرانی نامه خانم کاترين اشتون را بررسی کرده و پاسخ داده است و اميدواريم توافق در خصوص زمان، مکان و محتوای مذاکرات حاصل شود.

از اکتبر سال ۲۰۰۹ که هيات ايرانی با نمايندگان چين، روسيه، فرانسه، بريتانيا، آمريکا و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، در ژنو ديدار و گفت‌وگو کرد، تاکنون مذاکره‌ای با اين گروه صورت نگرفته است.

کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران به ويژه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم هستند. غنی سازی اورانيوم کاربرد دوگانه ای دارد که می تواند برای تامين سوخت هسته ای يا بمب اتمی به کار رود.

شورای امنيت سازمان ملل متحد و کشورهای غربی خواهان توقف فعاليت های غنی سازی ايران هستند. ايران با ناديده گرفتن اين خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG