لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

فرمانده بسيج: دعا کنيم که هر روز تحريم‌ها بيشتر شود


محمدرضا نقدی، رييس سازمان بسيج مستضعفين، روز چهارشنبه با استقبال از تحريم های بين المللی عليه جمهوری اسلامی گفته است: «خدا را شکر می‌کنم که کشورمان در تحريم است. دعا کنيم که هر روز تحريم‌ها بيشتر شود.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمدرضا نقدی که در دومين جشنواره علم‌پژوهان ‌آرمان‌خواه و تجليل از نخبگان تحصيلی دانشجويان بسيجی در دانشگاه هنر صحبت می کرد، افزوده است:« اگر دانشگاه‌های کشورمان از نظر علمی به پيشرفت‌های بالايی برسند اين تحريم‌ها به نفع ما خواهد بود.»

در حالی محمدرضا نقدی ابراز امیدواری کرده است که « تحریم » علیه ایران بیشتر شود که پیشتر مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت ایران، با ابراز نگرانی از تحریم ها گفته بود تحریم ها به نفع سپاه پاسداران و جناحی از حاکمیت است.

مهدی کروبی گفته بود: «معتقدم بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند چون در تحریم به سودهای کلان و نجومی دست پیدا می‌کنند و این مردمند که متضرر می‌شوند».

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه جمهوری اسلامی تصويب کرده است. پس از تصويب قعطنامه ۱۹۲۹ شورای امنيت ، آمريکا، اتحاديه اروپا و کانادا نيز تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اعمال کردند.

آمريکا در سال جاری قانون ممنوعيت صادرات فرآورده‌های نفتی و از جمله بنزين را تصويب کرد و دولت آمريکا با مذاکره و «اعمال فشار» به شرکت‌های نفتی، آنها را از صدور فرآورده‌های نفتی به ايران برحذر داشته است.

اتحاديه اروپا در خرداد ماه امسال بر سر اعمال تحريم‌های مضاعف عليه ايران به توافق رسيد و در مرداد ماه رسما آن را به تصويب رساند.

اين تحريم‌هابا فراتر رفتن از قطعنامه ۱۹۲۹ شامل اقداماتی برای منع سرمايه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالايشگاهی ايران است.

«سرمايه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهيزات و خدمات مربوط به اين حوزه‌ها به ويژه در بخش پالايش، مايع سازی و فناوری گاز مايع طبيعی» از موارد تحريم‌های اتحاديه اروپا در بخش انرژی ايران است

درحالی که مقامات جمهوری اسلامی می گويند که تحريم های بين المللی تاثيری بر ايران ندارند، محمد نهاونديان، رئيس اتاق بازرگانی ايران در مهرماه سال جاری گفته بود: تحريم ها باعث شده هزينه واردات کالا به ايران ۱۵ تا ۳۰ درصد افزايش يابد.

درهمين زمينه، جواد صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد دانشگاه ويرجينيا تک، نيز به شبکه خبری الجزيره گفته است: سرمايه گذاری خصوصی تنها راهی است که می تواند باعث رشد اقتصاد ايران شود و تحريم ها باعث تاثير بر سرمايه گذاری در ايران شده و مانع از آن می شوند که اقتصاد ايران از رکود کنونی خارج شود.

اين صاحب نظر اقتصادی همچنين نسبت به پيامدهای درازمدت تحريم ها بر نسل آينده در ايران هشدار داده است.

« شاهرگ‌های حياتی دنيا در دست پيروان ولايت است»


محمدرضا نقدی در بخش ديگری از اظهارات خود گفته است: «ايران امروز يک کشور استثنايی است که سنگر‌های جهان و قلوب مردم جهان را فتح کرده است»

وی افزوده است: «بخش اعظم انرژی جهان زير پای پيروان حضرت آيت الله خامنه ای ولی امر مسلمين و شاهرگ‌های حياتی دنيا در دست پيروان ولايت است.»

رييس سازمان بسيج مستضعفان کشور توضيح بيشتری درباره اين «شاهرگ های حياتی» ارائه نکرده است.
XS
SM
MD
LG