لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

تاکيد اوباما بر تعهد آمريکا در قبال امنيت اسرائيل


باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر تعهد واشینگتن در قبال امنیت اسرائیل گفته است، هنوز برای حل دیپلماتیک مساله ایران فرصت وجود دارد و آقای نتانیاهو نیز گفته است: اسرائیل می خواهد بر سرنوشت خود حاکم باشد.

باراک اوباما روز دوشنبه بار ديگر بر سياست دولت خود در جلوگيری از دستيابی جمهوری اسلامی ايران به سلاح هسته ای تاکيد کرد و در همان حال به اسراييل اطمينان خاطر داد که تعهد واشينگتن نسبت به امنيت آن کشور خلل ناپذير است.

خبرگزاری ها به نقل از مقام های کاخ سفيد گزارش داده اند که آقای اوباما قرار است پس از گفت وگو با نخست وزير اسرائيل، با لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا گفت وگو کند.

با اين حال آقای اوباما در کاخ سفيد در حالی که ميهمانش در کنار او نشسته بود، به خبرنگاران گفت: «پيوستگی دو کشور ناگسستنی است.»

آقای اوباما همچنین گفته است: «همه می دانيم که از ديدگاه اسراييل، تحمل رژيمی مسلح به سلاح اتمی که خواهان نابودی اسراييل شده، غيرقابل پذيرش است ولی در همان حال عميقا به سود منافع آمريکاست که از دستيابی رژيم ايران به سلاح هسته ای جلوگيری شود.»

رييس جمهوری آمريکا اين نکته را برای چندمين بار تکرار کرد که ايالات متحده خواهان مسابقۀ تسليحات اتمی در يکی از حساس ترين مناطق جهان نيست و نمی خواهد شاهد افتادن چنين سلاحی به دست سازمان های تروريستی باشد.»

آقای اوباما افزود: «همچنين نبايد رژيمی که پشتيبان تروريسم بوده، احساس کند که با قدرت اتمی می تواند دست به اقدام های تهاجمی بيشتر بزند و يا فکر کند که می تواند از مجازات در امان باشد.»

رييس دولت آمريکا تصريح کرد که سياست وی بازدارندگی استفاده از سلاح اتمی نيست بلکه جلوگيری از دستيابی حکومت ايران به چنين سلاحی است.

باراک اوباما گفت : «به نظر ما هنوز فرصت برای حل این مساله از طريق يک راه حل ديپلماتيک وجود دارد.»

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد، سرانجام اين حکومت ايران است که در مورد راهی که انتخاب می کند، باید تصميم بگيرد، تصميمی که هنوز اتخاذ نکرده است.

در سخنان پيش از آغاز گفت وگوهای رسمی رهبران آمريکا و اسراييل، بينامين نتانياهو از موضع روشن تری که آقای اوباما در قبال جمهوری اسلامی اعلام کرده سپاسگزاری کرد و در همان حال افزود که ورای اصولی که از جانب ايالات متحده اعلام شده، وظيفۀ اساسی وی به عنوان نخست وزير، حصول اطمينان از اين امر است که اسراييل همواره بايد مسوول و حاکم بر سرنوشت خود باشد.

گزارش خبرگزاری حاکی است که اين سخن بنیامین نتانياهو بازتاب دهندۀ تاکيد پيشين او بر اين نکته است که اسراييل در صورت تصميم به حملۀ احتمالی عليه پايگاه های هسته ای ايران، ممکن است راسا و بدون صلاحديد آمريکا عمل کند.

روزنامه بریتانیایی «دیلی تلگراف» روز یکشنبه در خصوص دیدار آقای اوباما و آقای نتانیاهو نوشته بود که نخست وزیر اسرائیل بطور تلویحی می‌خواهد دوشنبه به رییس جمهوری ایالات متحده «ضرب الاجل» بدهد که «اگر آمریکا به استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته‌ای روی نیآورد، اسرائیل خود در چند ماه آینده آستین را بالا خواهد زد».

آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل نیز یکشنبه در مصاحبه‌ای با رادیوی این کشور گفته بود که تردیدی نیست که «آمریکا بزرگ‌ترین قدرت و مهم‌ترین دوست اسرائیل است، ولی اسرائیل یک کشور مستقل است و در مورد مسایل خود به طور مستقل تصمیم می‌گیرد»
XS
SM
MD
LG