لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۵

سفر غير منتظره باراک اوباما به افغانستان


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز جمعه به طور سرزده به افغانستان رفته است تا با مقامات اين کشور و همچنين نيروهای نظامی آمريکا درباره پيشرفت در راهبرد جنگ با شورشيان طالبان گفت وگو کند.


به دلايل امنيتی سفر آقای اوباما از قبل اعلام نشده بود. اين دومين سفر باراک اوباما به افغانستان در دوران رياست جمهوريش است.

باراک اوباما روز جمعه وارد فرودگاه بگرام يکی از مقرهای اصلی نيروهای آمريکا شد و در آنجا با ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در افغانستان، و همچنين با کارل ايکنبری، سفير آمريکا در کابل، ديدار کرد سپس به ديدار سربازان مجروح در بيمارستان رفت.

به دليل وضعيت جوی و باد شديد (۷۰ به سرعت کيلومتر در ساعت) رييس جمهوری آمريکا مجبور شد تا برنامه سفر به کابل و ديدار با رييس جمهوری افغانستان را تغيير دهد.

به گفته مقامات کاخ سفيد قرار است باراک اوباما با حامد کرزای، ريس جمهوری افغانستان به صورت تلفنی گفت وگو کند.

در همين زمينه، رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد در تويتر خود نوشته است هوا در فرودگاه بگرام در ساعت ۹ شب به وقت محلی «سرد» است و«باد» شديد می‌وزد.

درحالی اوباما به افغانستان سفر کرده است که قرار است استراتژی آمريکا در افغانستان تا پايان ماه دسامبر مورد بررسی قرار گيرد.

اين سفر همچنين با انتشار گزارش‌های محرمانه ديپلماتيک توسط «ويکی ليکس» مصادف شده است؛ در اين گزارش‌ها قدرت حامد کرزای برای اداره امور افغانستان مورد ترديد قرار گرفته است.

در يکی از اين گزارش‌ها ، کارل ايکنبری، حامد کرزای را «متوهم» و «ضعيف» توصيف کرده است که با مفاهيم اوليه شکل‌گيری دولت- ملت آشنا نيست.

رييس جمهوری افغانستان تاکنون به گزارش‌های منتشره در «ويکی ليکس» واکنشی نشان نداده است. سيامک هروی، معاون سخنگوی رييس جمهوری افغانستان، گفته است که حامد کرزی روز شنبه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهد داد.

بيش از ۱۰۰ هزار نفر از سربازان آمريکايی در چارچوب نيروهای ائتلاف در افغانستان به جنگ با طالبان مشغولند.

براساس برنامه اوليه باراک اوباما قرار بود نيروهای امريکايی در سال ۲۰۱۱ خروج از افغانستان را آغاز کنند.

پس از پيروزی جمهوریخواهان در انتخابات مياندوره ای آمريکا و مخالفت آنها با تعيين ضرب‌الاجل برای خروج نيروها از افغانستان، دولت باراک اوباما نيز می‌گويد خروج نيروها در سال ۲۰۱۴ آغاز خواهد شد.
XS
SM
MD
LG