لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

«اميد کوکبی، فيزيکدان ايرانی در اوين زندانی است»


.
.
به گزارش وب سايت «کلمه» اميد کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فيزيک اتمی با گرايش ليزر در دانشگاه تگزاس آمريکا، بهمن ماه سال ۸۹ به هنگام ورود به ايران در فرودگاه بازداشت و به اتهام «ارتباط با دولت متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» در بند ۳۵۰ زندان اوين به سر می‌برد.

طبق اين گزارش اميد کوکبی ترکمن و از اهل سنت است و هيچ گونه سابقه فعاليت سياسی ندارد.

به گزارش کلمه اميد کوکبی بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای ديدار با خانواده‌اش به ايران سفر کرده بود، در فرودگاه «امام خمینی» بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل و بيش از يک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد.

کلمه اضافه کره است: اميد کوکبی از «نخبگان المپيادی ايران است» که حتی به همراه ساير نخبگان المپيادی با آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ديدار کرده است. وی با کسب رتبه ۲۹ در کنکور در رشته فيزيک دانشگاه صنعتی شريف پذيرفته شده است. اميد کوکبی پس از اخذ ليسانس، به آلمان رفته و در آنجا فوق اليسانس می‌گيرد و سپس دکتری خود را در اسپانيا در رشته فيزيک اتمی در گرايش ليزر کسب می‌کند.

براساس اين گزارش اميد کوکبی در سال ۲۰۱۰ توانسته از دانشگاه تگزاس آمريکا برای فوق دکترا پذيرش بگيرد.

کلمه در خصوص بازجويی‌های اميد کوکبی و اتهامات وی نوشته است: «از وی سوال شده چرا دولت آمريکا به تو ويزا می‌دهد؟ وی پاسخ داده چون من دانشجوی آنجا هستم. پرسيده‌اند که هنگام درخواست ويزا در سفارت آمريکا چه چيزی بيان کرده است؟ وی پاسخ داده از دليل من برای ادامه تحصيل در آنجا سوال کرده‌اند که من گفته‌ام به دليل علاقه‌ام به اين رشته و کبود امکانات اين رشته در ايران بوده است، بر اساس اين پاسخ‌ها وزارت اطلاعات کوکبی را به "ارتباط با دولت متخاصم" متهم کرده است.»

براساس اين گزارش اميد کوکبی به دليل دريافت هزينه سفر از سوی دانشگاه تگزاس به «کسب درآمد نامشروع» متهم شده است.

کلمه همچنين نوشته است اميد کوکبی پس از ۸۸ روز بازداشت و تفهيم اتهامات، در انتظار محاکمه است و قرار است توسط قاضی صلواتی محاکمه شود.

اين گزارش اضافه کرده است قاضی صلواتی که در بين «قضات دادگاه انقلاب به صدور سخت‌ترين احکام مشهور است.»
XS
SM
MD
LG