لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

«ايران احتمالا در حال پاکسازی آثار آزمايش هسته ای در پارچين است»


نمایی از مجمتع نظامی پارچین
نمایی از مجمتع نظامی پارچین
ديپلمات ها می گويند، تصاوير ماهواره ای به دست آمده از مرکز نظامی «پارچين» در تهران نشان می دهد که تعدادی کاميون و ديگر وسايل نقليه سنگين مخصوص خاکبرداری در اين مرکز در حال فعاليت هستند.

این دیپلمات ها اضافه کرده اند که احتمالا اين تحرکات نشانه ای دال بر تلاش جمهوری اسلامی برای پاکسازی آثار آزمايش های هسته ای در اين منطقه است.

چند ديپلمات که نخواسته اند نامشان فاش شود، روز چهارشنبه اطلاعات مربوط به اين گزارش را در اختيار خبرگزاری «اَسوشيتد پرس» قرار دادند.

اين گزارش تأکيد دارد که ديپلمات های مورد استناد همگی کارشناس مسائل هسته ای و جزو متخصصان مورد تأييد آژانس انرژی اتمی هستند، و در عين حال يادآوری می کند که چنين تحولی می تواند منجر به تشديد فشارهای بين المللی بر ايران بر سر برنامه هسته ای این کشور شود.

اين در حالی است که که تهران همچنان اصرار دارد ماهيت برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.

دو نفر از ديپلمات های ياد شده گفته اند که احتمال دارد کارکنان منطقه نظامی پارچين در حال تلاش برای پاک کردن آثار و شواهد آزمايش های انجام شده بر روی نمونه کوچک آزمايشی چاشنی نوترونی باشند که در ايجاد انفجار اتمی کاربرد دارد.

يک ديپلمات سوم نيز گفته است که نمی تواند با اطمينان اين گمانه زنی را تأييد کند اما افزوده که هر گونه تلاشی برای ساخت چاشنی نوترونی تنها در چارچوب تلاش برای ساخت سلاح های هسته ای معنا پیدا می کند.

ديپلمات ها می گويند از جمله دلايلی که باعث می شود نسبت به تلاش برای پاکسازی محل بيشتر مشکوک شوند، اين است که در تصاوير ماهواره ای جديد از پايگاه پارچين تعدادی از وسايل نقليه سنگين در محل از انواع کِشنده ها و کاميون های مخصوص حمل شن هستند که، به باور اين کارشناسان، برای تخليه محل از خاک آلوده به مواد راديو اکتيو استفاده می شوند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی پيشتر از منطقه نظامی پارچين به عنوان محل احتمالی آزمايش های مرتبط با توليد سلاح های هسته ای ياد کرده بود.

در گزارش این آژانس که در ماه نوامبر منتشر شد تصريح شده که احتمال می رود که اين محل برای انجام آزمايش های مواد منفجره قوی مورد استفاده قرار گرفته باشد، موادی که در فرآيند آغاز واکنش زنجيره ای هسته ای استفاده می شوند و در نيروگاه های هسته ای نيز کاربرد دارد.

اما، اطلاعات به دست آمده که توسط ديپلمات ها در اختيار «اَسوشيتد پرس» قرار داده شده، استفاده از اين مواد منفجره را مستقيماً با آزمايش انفجار چاشنی نوترونی در پايگاه پارچين مرتبط دانسته اند.

طبق اين گزارش، جمهوری اسلامی ایران در کارنامه خود سابقه تلاش برای پاکسازی محل آزمايش های مشکوک را در مکان هايی ديگر نيز داشته است.

مجتمع نظامی شيان لويزان توسط حکومت ايران، پيش از بازديد بازرسان سازمان بين المللی انرژی اتمی در پنج سال پيش با خاک يکسان شد، و پاکسازی و نوسازی اساسی در تأسيسات الکترونيکی کَلايه در غرب تهران پيش از صدور مجوز بازديد توسط بازرسان در ۹ سال پيش انجام شد.

بازرسان در نهايت در هر دو مکان فوق نشانه های اورانيوم غنی شده را يافتند.
XS
SM
MD
LG