لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

«قطر با اقدام نظامی علیه ايران مخالف است»


شيخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر
شيخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر
شيخ حامد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر، گفته است که کشورش مخالف هرگونه اقدام نظامی عليه ايران است.

نخست وزير قطر در گفت وگو با شبکه الجزيره که بخش هايی از آن روز چهارشنبه پخش شد، گفته است:« ايرانی ها و آمريکايی ها می دانند که قطر با هرگونه اقدام نظامی عليه ايران مخالف است. »

شيخ حامد بن جاسم آل ثانی همچنين تصريح کرده است که قطر اجازه استفاده از حريم هوايی و زمينی خود را برای حمله به ايران نخواهد داد.

وی گفته است: « اين بسيار روشن است؛ ما هيچ اقدام تجاوز کارانه عليه ايران را از (خاک) قطر نخواهيم پذيرفت.»

قطر هم اکنون ميزبان فرماندهی مرکزی نظامی آمريکا(سنت کام) است. اين فرماندهی وظيفه هدايت عمليات نيروهای نظامی آمريکا در خاورميانه را برعهده دارد.

طی ماههای اخير گمانی زنی هايی در خصوص حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات هسته ای ايران مطرح شده است. مقام های اسرائيلی پيشتر هشدار داده بودند که اگر به سرعت جلوی برنامه اتمی ايران گرفته نشود، اين برنامه به نقطه‌ای خواهد رسيد که ديگر با يک حمله نظامی «موضعی» به تاسيسات هسته ای ايران نيز نمی توان اين کشور را از دست يافتن به سلاح هسته ای باز داشت.

اسرائيل و کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

ايران در واکنش می گويد، برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

اين در حالی است که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا طی ماههای اخير تاکيد کرده است که مناقشه بر سر برنامه هسته ای ايران را می توان از روش های ديپلماتيک حل کرد.

با اين حال رييس جمهوری آمريکا تصريح کرده است که همه گزينه برای حل بحران هسته ای ايران بر روی ميز قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم اختلافات ايران و کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس، قطر و تهران روابط نزديکی دارند و قطر تاکنون در چندين مورد بين ايران و عربستان سعودی ميانجيگری کرده است.
XS
SM
MD
LG