لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۱

اختلاف روسيه و غرب بر سر سوريه در نشست شورای امنيت


گزارش ها حاکی است که در نشست ويژه شورای امنيت در روز دوشنبه ، کشورهای غربی و روسيه نتوانسته اند بر سر سوريه به توافقی دست يابند و يک مقام سازمان ملل متحد نيز گفته است، شمار قربانيان ناآرامی های سوريه از مرز ۸ هزار نفر گذشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه پس از ديدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود به خبرنگاران گفت، اکنون زمان آن فرا رسيده است که چين و روسيه برای پايان دادن به خشونت در سوريه به جامعه جهانی بپيوندند.

روسيه و چين، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، تاکنون مانع صدور دو قطعنامه مورد حمايت غرب در محکوميت اقدامات حکومت بشار اسد در سرکوب اعتراضات درسوريه شده اند.

هيلاری کلينتون گفته است، بشار اسد بايد به خشونت ها در سوريه پايان دهد.

درهمين حال، سرگئی لاورف نيز گفته است: سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، سال گذشته مصوبه شورای امنيت در خصوص حفاظت از غيرنظاميان در ليبی را «به شدت» نقض کرد.

با اين حال، آقای لاورف گفته است: هيچ شکی وجود ندارد که مقامات سوريه درقبال وضعيت کنونی در اين کشور مسئولند.

آلن ژوپه ،وزیر امور خارجه فرانسه، هم گفته است: من از چین و روسیه می خواهم پس از ماه ها مخالفت، صدای اعراب و جهانیان را بشنوند و به ما بپیوندند.

ویلیام هیگ، وزیرامورخارجه بریتانیا، نیزگفته است:« در چشم اکثريت قريب به اتفاق جهانیان، اين شورا تا کنون در اجرای مسئوليت خود نسبت به مردم سوريه شکست خورده است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون به اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد گفته است:«ما اعتقاد داريم اکنون زمان آن فرا رسيده تا همه کشور، حتی آن دسته از کشورهايی که حالا مانع نتيجه گرفتن تلاشها شده اند، از رويکرد انساندوستانه و سياسی که در طرح اتحاديه عرب مطرح شده است، حمايت کنند.»

هيلاری کلينتون همچنين گفته است:«جامعه بين المللی بايد يک صدا و بدون تاخير بگويد: کشتار مردم بی گناه سوريه بايد متوقف شود و گذار سياسی می بايست آغاز شود.»

وزير امورخارجه آمريکا اضافه کرده است:«مردم سوريه سزاوار آن هستند که همانند مردم تونس، مصر و ليبی اين فرصت را داشته باشند که آينده خود را بسازند.»

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از نیویورک گزارش داده است که نشست روز دوشنبه شورای امنیت نشان داد که قدرت جهانی بر سوریه دچار اختلافات جدی هستند.

درهمین حال، نصير عبدالعزيز آل ناصر، رئيس قطری مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نيزگفته است، از زمان آغاز نا آرامی ها درسوريه تاکنون بيش از ۸ هزار نفر در سرکوب اعتراضات کشته شده اند.

نصير عبدالعزيز آل ناصر اضافه کرده است، در صورتی که شورای امنيت سازمان ملل متحد در خصوص سوريه اقدامی نکند، مجمع عمومی سازمان ملل متحد امادگی دارد در اين زمينه دست به اقدام بزند.

نصير عبدالعزيز آل ناصر که در پارلمان اروپايی در استراسبورگ صحبت می کرد، گفته است: شرايط در سوريه هولناک است.

وی اضافه کرده است:نقض حقوق بشردر سوريه گسترده و سيستماتيک است.
XS
SM
MD
LG