لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

تحريم های تازه آمريکا عليه «داتک تلکام»، سپاه و وزارت اطلاعات ايران


وزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا
به دنبال امضای يک فرمان اجرايی از سوی باراک اوباما، وزارت خزانه داری آمريکا روز دوشنبه از تحريم های تازه ای عليه نهادهای امنيتی، اطلاعاتی و مخابراتی کشورهای ايران و سوريه به دليل نقش اين نهادها درنقض حقوق بشر خبر داد.

طبق بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، ایالات متحده سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، نيروی انتظامی ايران و شرکت «داتَک تلکام»، ارائه کننده خدمات اینترنتی، را به همراه سازمان اطلاعات سوريه و رییس آن علی مملوک، و شرکت دولتی «سوريه تل»، سرويس دهنده عمده موبايل سوريه، را به دليل نقش آنها در سرکوب مخالفان مورد تحريم قرار داده است.

بيشتر اين نهادها قبلا از سوی آمريکا مورد تحريم قرار گرفته بودند، ولی «داتک تلکام» نهاد جديدی است که روز دوشنبه در فهرست تحريم ها قرار گرفته است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه گفت که فرمان اجرايی را امضا کرده است که بر اساس آن افراد و شرکت هايی که فناوری مخابراتی و اينترنتی لازم برای سرکوب مخالفان را در اختيار حکومت های ايران و سوريه قرار می دهند، تحريم خواهند شد.

وزارت خزانه داری آمريکا در بيانيه روز دوشنبه به نقش وزارت اطلاعات ايران در شناسايی مخالفان حکومت و نظارت بر آنها اشاره کرده و گفته است، اين نهاد امنيتی جمهوری اسلامی از طريق نفوذ و دستيابی به «پسورد» ايميل های مخالفان، آنها را رديابی و کنترل کرده است.

وزارت خزانه داری آمريکا همچنين به نقش ستاد دفاع سايبری سپاه پاسداران و مرکز بررسی جرايم سازمان يافته در سرکوب مخالفان اشاره کرده است.

در اين بيانيه تصريح شده است، که مرکز بررسی جرايم سازمان يافته وابسته به سپاه پاسداران نقش موثر و فعالی در شناسايی و بازداشت مخالفان فعالان در عرصه اينترنت پس از اعتراضات انتخاباتی ايران در سال ۱۳۸۸ داشته است.

وزارت خزانه داری آمريکا می گويد، حکومت ايران تاکنون شمار زيادی از وبلاگ نويسان و فعالان سياسی را از طريق استفاده از تکنولوژی پيشرفته نظارت و کنترل شناسايی و بازداشت کرده است.

وزارت خزانه داري آمريکا در ادامه به نقش شرکت «داتک تلکام» در سرکوب مخالفان در ايران پرداخته و گفته است: شرکت «داتک تلکام» اطلاعات کسانی که کوشيده اند تا موانع ايجاد شده توسط جمهوری اسلامی در اينترنت را دور بزنند، در اختيار مقام های دولتی قرار داده است.

اين بيانيه همچنين تصريح کرده است که «داتک تلکام» به طور متناوب در آزمايش تجهيزات نظارتی و کنترل با حکومت ايران همکاری کرده است.

وزارت خزانه داری آمريکا اضافه کرده است: «داتک تلکام» طی دو سال گذشته تجهيزات و فناوری لازم برای کنترل و نظارت بر کاربران اينترنت، سرويس های ايميل رايج و رديابی فعاليت ها در ايران را فراهم کرده است.

وزارت خزانه درای آمريکا همچنين گفته است: داتک تلکام درصدد است تا از طریق برنامه ریزی خاصی تجهيزات لازم را برای رهگیری مکالمات تلفنی و فعالیت های اینترنتی خريداری کند.

این در حالی است که ماه گذشته گزارش هایی درخصوص این که يکی از بزرگ‌ترين شرکت‌های مخابراتی چين با فروش يک سيستم کنترل مخابراتی به ايران، به شنود مکالمات تلفنی و فعاليت‌های رايانه‌ای شهروندان ايران از سوی دولت جمهوری اسلامی کمک کرده، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فروش اين سيستم شنود و کنترل مکالمات و فعاليت‌های اينترنتی، بخشی از يک قرارداد ۱۳۰ ميليون دلاری است که دسامبر ۲۰۱۰، بين شرکت «زد تی ای» چين، دومين شرکت بزرگ مخابراتی در چين، و شرکت مخابرات ايران منعقد شده است.
XS
SM
MD
LG