لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۳

درخواست عربستان و امارات از شهروندان خود برای ترک لبنان


افراد وابسته به خانواده مقداد در مصاحبه مطبوعات در بیروت
افراد وابسته به خانواده مقداد در مصاحبه مطبوعات در بیروت
به دنبال گروگان گيری يک شهروند ترکيه، يک شهروند عربستان سعودی و تعدادی از نيروهای ارتش آزاد سوريه، نيروی مسلح مخالفان بشار اسد، در لبنان توسط يک خانواده شيعه لبنانی، کشورهای عربستان و امارات متحده عربی از شهروندان خود خواستند لبنان را ترک کنند.

يک خانواده شيعه لبنانی، برای انتقام از به گروگان گرفته شدن يکی از فرزندانش توسط ارتش آزاد سوريه چهارشنبه ۲۵ مرداد، تعدادی از شهروندان سوريه، يک شهروند ترکيه و يک شهروند سعودی را به گروگان گرفت.

پس از حادثه گروگان گيری، عربستان سعودی از شهروندان خود که در لبنان حضور دارند خواست هرچه سريع‌تر اين کشور را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، سفارت اين کشور در لبنان «از شهروندان سعودی که هم اکنون در لبنان حضور دارند خواسته است با توجه به اوضاع پيش آمده و تهديدهای صورت گرفته برای ربودن شهروندان سعودی، هر چه سريع‌تر خاک لبنان را ترک کنند.»

امارات متحده عربی نيز درخواست مشابهی از شهروندان خود کرده است. به گزارش خبرگزاری دولتی امارات «جمعه مبارک الجنيبی، مديرکل وزارت امور خارجه امارات متحده عربی، از شهروندان خواسته است که در حال حاضر به لبنان نروند و شهروندان اماراتی که در اين کشور حضور دارند، فورا خاک آن را ترک کنند.»

در همین حال، ماهر المقداد يکی از اعضای خانواده المقداد که اقدام به گروگان گيری کرده است، به خبرگزاری دولتی لبنان گفت که بيش از ۲۰ سوری به گروگان گرفته شده‌اند.

ماهر المقداد يکی از بستگان حسن المقداد شهروند لبنانی است که ارتش آزاد سوريه دو روز پيش او را به اتهام نبرد عليه مخالفان در کنار نيروهای دولتی سوريه، در دمشق بازداشت کرد. در فيلمی ويدويی که ارتش آزاد سوريه از حسن المقداد منتشر کرد، او از نيروهای حزب الله لبنان معرفی شده است.

المقداد در مصاحبه خود ضمن هشدار به قطر، عربستان سعودی و ترکيه و همچنين شهروندان اين کشور‌ها تصريح کرد: «گلوله برف بزرگ‌تر خواهد شد.»

اين سه کشور، از معترضان سوری پشتيبانی می‌کنند.

حاتم المقداد، برادر شخص ربوده شده در سوريه، در مصاحبه با شبکه تلويزيونی الجديد گفت که يک شهروند سعودی در ميان گروگان‌های اين خانواده است.

يک ديپلمات در لبنان نيز به گروگان گرفته شدن يکی از اتباع ترکيه توسط خانواده المقداد خبر داد.

اين ديپلمات به خبرگزاری رويترز گفته است: «شهروند ترکيه برای کاری به لبنان آمده و امروز رسيد که در نزديکی فرودگاه ربوده شد.» او خاطرنشان کرد که هيچ پيشرفتی در مذاکرات باخانواده المقداد برای آزادی شهروند ترکيه حاصل نشده است.

در فيلمی ويدويی که شبکه الميادين پخش کرد، دو گروگان که به عنوان اعضای ارتش آزاد سوريه معرفی می‌شوند، نشان داده می‌شود. اين دو مرد لباس سبز نظامی بر تن و اسلحه به دست، به تصوير کشده شده‌اند.

يکی از گروگان‌ها در اين فيلم ويديويی می‌گويد که نامش محمد است و از افسران جدا شده از نظام بشار اسد است. او خاطرنشان می‌کند که در لبنان اقدام به جمع آوری کمک و ارسال آن به ارتش آزاد سوريه می‌کند.

ماهر المقداد در مصاحبه با خبرگزاری رويترز گفت که شماری از ربوده شدگان سوری که عضو ارتش آزاد نبودند، آزاد شدند. او تاکيد کرد که يکی از ربوده شدگان، افسری درجه در ارتش دولتی سوريه بود که به منظور پيوستن به معترضان، از نظام بشار اسد جدا شده است.

او افزود که حسن المقداد بيش از يک سال و نيم پيش، قبل از آغاز اعتراض‌ها در سوريه، به اين کشور رفته و ارتباطی با تنش‌ها ندارد.

ماهر خاطرنشان کرد آنچه که در سوريه روی می‌دهد، برای خانواده المقداد اهميت ندارد و آن‌ها به خواست دموکرات مردم اين کشور احترام می‌گذارند. او تاکيد کرد که تنها خواسته‌شان، آزادی فرزندشان و بازگشت سالم او به لبنان است.

اعتراض‌ها در سوريه باعث افزايش تنش‌ها در لبنان شده است. شماری از گروه‌های سياسی از جمله حزب الله شيعی، از نظام بشار اسد رئيس جمهور علوی مذهب سوريه حمايت می‌کنند. برخی گروه‌های ديگر به ويژه گروه‌های سنی مذهب، از مخالفان بشار اسد حمايت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG