لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۲

هشدار عربستان به ايران درباره جزاير سه گانه و بحرين


شاهزاده نايف بن عبدالعزيز، ولیعهد و وزير کشور عربستان،
شاهزاده نايف بن عبدالعزيز، ولیعهد و وزير کشور عربستان،
در ادامه تنش لفطی بين ايران و کشورهای عربی، شاهزاده نايف بن عبدالعزيز، ولیعهد و وزير کشور عربستان، روز چهارشنبه هشدار داد که رياض «تهديد» عليه کشورهای عرب حوزه خليج فارس را «تحمل» نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شاهزاده نايف بن عبدالعزيز در نشست وزرای کشور کشورهای عضو شورای همکاری حوزه خليج فارس در رياض گفته است:«هرگونه آسيب به کشورهای ما، لطمه به همه ما است.»

روابط ايران و کشورهای عرب حوزه خليج فارس و به ویژه عربستان طی سال های اخير تيره شده است، اما در اوايل سال ۲۰۱۱ با ورود ارتش عربستان سعودی به بحرين برای دفاع از خاندان سنی حاکم، درقبال قيام اکثريت شيعيان، تنش بين تهران و رياض وارد مرحله تازه ای شد.

در همين زمينه، درپی سفر استانی اخير محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران به جزيره ابوموسی در خليج فارس دور تازه از اختلاف نظر و تنش بين ايران و امارات متحده عربی بر سر حاکميت جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بالا گرفت.

جزاير تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که در دهانه تنگه هرمز قرار دارند از اهميت فوق العاده استراتژيک برخوردارند و در آذر ۱۳۵۰ و پس از ۸۰ سال اشغال آن توسط بريتانيا به کنترل نيروهای نظامی ايران درآمد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، شاهزاده نايف بن عبدالعزيز همچنين آنچه را که «اشغال» جزيره ابوموسی و نقش و دخالت ايران در بحرين خوانده، محکوم کرده است.

شاهزاده نايف بن عبدالعزيز در ادامه گفته است:«تاکيد می کنيم که عربستان سعودی و بقیه کشورهای عضو شورای(همکاری) متحد و يکپارچه برای حفظ ثبات و حاکميت در کنار بحرين و امارات متحده عربی ايستاده اند و مساله امنيت آنها را به مثابه بخشی از امنيت شورای (همکاری) به عنوان يک پيکره واحد به حساب می آورند.»

گزارش رويترز حاکی است به دنبال تيرگی روابط ايران و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس، اين کشورها کوشيده اند تا با اجرای تحريم های بين المللی عليه ايران به دليل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، فشار ها بر تهران را تشديد کنند.

در همين حال، سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودی در روز ۲۹ آوريل، از تمايل برای تشکيل اتحاديه‌ای سياسی با عضويت کشورهای عرب حوزه حليج فارس صحبت کرده بود، که کشورها در این اتحادیه سياست خارجی و دفاعی مشترک دارند.

در حالی کشورهای عربی ايران رابه دخالت در بحرين متهم می کنند که در گزارش رئيس کميسيون تحقيق ناآرامی های اخير بحرين که سال گذشته منتشر شد، تاکيده شده است که براساس اسناد ارائه شده به اين کميته، «شواهد و مدارک صريحی دال بر دخالت داشتن جمهوری اسلامی ايران در حوادث بحرين در دست نيست.»

شورای همکاری خليج فارس در سال ۱۹۸۰ تشکيل شده است و کشورهای عربستان سعودی، کويت، امارات متحده عربی، قطر، عمان و بحرين که بزرگترين توليد کنندگان نفت و گاز در جهان به شمار می روند، در اين شورا عضويت دارند.
XS
SM
MD
LG