لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۷

موسسه رده بندی کره جنوبی هم همکاری با ايران را متوقف کرد


آخرين موسسه رده بندی عمده بين المللی به همکاری با ايران پايان داده است. موسسات رده بندی برای نفتکشها جواز سلامتی فنی کشتی صادر می کنند و بدون داشتن اين گواهينامه هيچ نفتکشی نمی تواند اجازه پهلوگيری در بنادر بين المللی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، موسسه رده بندی «ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی» روز جمعه ۷ مهر، طی اعلاميه ای گفته است که در اوايل ماه اوت اين شرکت تصميم گرفته است که ارائه گواهينامه فنی به نفتکشهای ايرانی را متوقف کند. اين موسسه بدون دادن جزئيات در اعلاميه خود گفته است که موسسه ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی در هر زمان قوانين و قواعد ملی و بين المللی را همراهی خواهد کرد.

اين درحالی است از ماهها قبل اين موسسه رده بندی کره جنوبی از طرف گروه لابی امريکايی «اتحاد عليه ايران هسته ای» تحت فشار بود تا ارائه خدمات به کشتيهای ايرانی را متوقف کند.

اما، بر اساس گزارش ۱۶ تيرماه رويترز، اين موسسه رده بندی در پاسخ به درخواست گروه لابی امريکايی «اتحاد عليه ايران هسته ای» گفته بود که اين موسسه نگران است که ايمنی کشتيها و حفظ محيط زيست دريا فدای موضوعات سياسی شود.

گروه غيردولتی «اتحاد عليه ايران هسته ای» متشکل از مقامات پرنفوذ سابق امريکا، از جمله سفير سابق امريکا در سازمان ملل مدتهاست که کمپينی عليه شرکتهايی که به ايران بيمه نامه يا جواز فنی می دهند به راه انداخته و سعی دارد آنها را از همکاری با ايران منصرف کند.

موسسه «ثبت ناوگان دريايی کره جنوبی» جزو ۱۳ موسسه رده بندی بزرگ دنيا است. هم اکنون تمامی موسسه های رده بندی معتبر دنيا مانند «لويد» آلمان، «ان دی وی» نروژ، «لويدز» بريتانيا و «بيوروريتاس» فرانسه ارائه گواهينامه فنی به کشتی های ايرانی را متوقف کرده اند. در آخرين مورد، موسسه رده بندی «ثبت ناوگان دريايی روسيه» موسوم به «آر اس» ۵ سپتامبر، ۲۳ روز قبل، اعلام کرد که همکاری با ايران را متوقف کرده است.

ريچارد هارلی، تحليگر مسائل کشتيرانی به خبرگزاری رويترز گفته است که عرصه برای ايرانيها هر چه بيشتر تنگ شده است و اگر هم گزينه هايی (برای جايگزينی موسسات رده بندی ديگر با موسسات معتبر) وجود داشته باشد، بايد اذعان داشت که محدوديتهای اعمال شده، تواناييهای تجاری ايران را محدود خواهد کرد.

بگفته وی، مشکل اينجاست که ايران بطور فزاينده ای از همه جهات با محدوديت مواجه می شود و مجبور همچنين بصورت روزافزونی مجبور به تکيه بر منابع داخلی می شود.

گزارش رويترز می افزايد، در حالی که شرکتهای غربی از تجارت و همکاری با ايران عقب کشيده اند، چين اولين کشتی از ۱۲ ابر نفتکشی که قرارداد ساخت آن را با جمهوری اسلامی امضا کرده بود، به ايران تحويل داده است. اين اقدام باعث افزايش ظرفيت انتقال نفت ايران به بازارهای آسيايی خواهد شد، اما هنوز معلوم نيست که ابرنفتکشی که چين به ايران تحويل داده، آيا گواهينامه فنی دارد يا نه.

هم اکنون انجمن بين المللی موسسات رده بندی «آی اِی سی اس» جواز ايمنی ۹۰ درصد از ناوگان دريايی جهان را پوشش می دهد. هم اکنون بيش از ۵۰ موسسه رده بندی در جهان فعاليت می کنند که هر ۱۳ بزرگ رده بندی جهان زيرمجموعه اين انجمن هستند که با ايران همکاری نمی کنند.
XS
SM
MD
LG