لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

درگیری مسلحانه مخالفان و نیروهای دولتی سوریه در خیابان‌های دمشق


انفجار در دمشق در ماه گذشته
انفجار در دمشق در ماه گذشته
شماری از ساکنان و فعالان سیاسی در دمشق، پايتخت سوريه، گفتند که جمعه ۲۰ خرداد درگيری‌های مسلحانه در خيابان های اين شهر ميان نيروهای دولتی و مخالفان روی داده است.
دمشق تاکنون یکی از پایگاههای استوار حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به شمار میآمد.

به گفته فعالان سیاسی مخالف بشار اسد، روز جمعه همزمان با درگيری های مسلحانه در دمشق، در چندین شهر سوریه نیز مردم علیه ادامه حکومت بشار اسذ تظاهرات کردند. در جریان این تظاهرات دست کم بیست نفر کشته شده اند.

برخی از ساکنان منطقه حفاظت شده المزه در دمشق که شماری از سفارتخانه‌ها و مراکز امنيتی در آنجا قرار دارد، به خبرنگار رویترز گفته اند که به دليل شنيده شدن صدای تيراندازی، مجبور شدند به خانه‌های خود پناه ببرند.

در مراحل اوليه اعتراض‌ها در سوريه که از حدود ۱۵ ماه پیش آغاز شد، دمشق تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی قرار داشت. در‌‌ همان حال نيروهای دولتی سعی داشتند اعتراض‌های رو به گسترش در ديگر مناطق کشور را سرکوب کنند. اما در ماه‌های اخير حوادثی همچون تظاهرات، انفجار و درگيری مسلحانه به دمشق هم رسيد.

فعالان سیاسی سوری روز جمعه تصاويری از حرکت خودروهای زرهی در منطقه کفر سوسه دمشق را در اينترنت منتشر کردند. سربازان در حالت آماده باش در اين خودرو‌ها مستقر بودند.

در تصاويری هم ازمنطقه المزه دمشق منتشر شده است بالا رفتن دود سیاه از برخی از ساختمان ها دیده میشود. همچنين صدای شليک گلوله در اين فيلم‌ها شنيده می‌شد.

به گفته فعالان سیاسی، نيروهای ارتش آزاد سوريه – مخالفان مسلح بشار اسد- به يکی از پايگاه‌های امنيتی در منطقه يورش بردند. به همين دليل نيروهای امنيتی با پشتيبانی خودروهای زرهی و شبه نظاميان لباس شخصی، به منطقه درگيری رفتند تا با اين حمله مقابله کنند.

پيش از آن خبرهايی از انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در منطقه القادسيه دمشق منتشر شد که به کشته شدن دو نفر از جمله يک مأمور امنيتی انجاميد.

جمعه گذشته، مخالفان مسلح بشار اسد اعلام کردند به دليل ادامه حملات نيروهای امنيتی به معترضان، ديگر به آتش بسی که برپايه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ويژه اتحاديه عرب و سازمان ملل متحد اجرای آن را پذيرفته بودند، پايبند نخواهند بود. از آن هنگام درگيری‌ها ميان مخالفان و نيروهای دولتی شدت گرفته است.
XS
SM
MD
LG