لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

ابراهیمی خواستار مذاکره مخالفان و دولت سوريه در سازمان ملل شد


سرگئی لاوروف، وزير امورخارجه روسيه، و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا در يک مکالمه تلفنی درباره بحران سوريه و راه های حل و فصل آن گفت وگو کرده اند و اخضر ابراهيمی نيز خواستار برگزاری مذاکرات بين مخالفان و حکومت سوريه شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز يکشنبه گفته است، جان کری و سرگئی لاوروف در خصوص بحران سوريه و کره شمالی به مدت نيم ساعت گفت و گو کرده اند.

خانم نولند گفته است: آنها درباره اهميت استفاده از نفوذ آمریکا و روسیه برطرف های درگير در سوريه برای دستيابی به راه حل سياسی گفت و گو کردند.

درهمین حال، اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز يکشنبه ۲۹ بهمن ماه خواستار برگزاری مذاکرات صلح بين مخالفان و «نمايندگانی قابل قبول» از سوی حکومت سوريه برای پايان دادن به جنگ داخلی در اين کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اقای ابراهيمی که پس از نشست اتحاديه عرب در قاهره صحبت می کرد، گفته است: چنين مذاکراتی می تواند در سازمان ملل متحد برگزار شود.

احمد معاذ خطيب، رئيس ائتلاف ملی سوريه، پيشتر گفته بود که مخالفان آماده اند تا با مقام های حکومتی که در سرکوب و کشتار ها نقش نداشته اند برای حل بحران کشور مذاکره کنند.

اخضر ابراهيمی گفته است که آمادگی مخالفان برای مذاکره با حکومت سوریه فرصتی را فراهم کرده است تا ادعای دولت این کشور درباره آمادگی اش برای دستيابی به راه حلی مسالمت برای بحران سوريه به چالش کشيده شود.

احضر ابراهيمی گفته است:«معتقديم اگر مذاکرات بين مخالفان و نمايندگانی قابل قبول از سوی حکومت سوريه، حداقل در آغاز در دفتر سازمان ملل شروع شود، اين می تواند نقطه آغازی برای خروج از اين تونل تاريک باشد.»

به گزارش رويترز، از آغاز اعتراضات و ناآرامی ها در سوريه در مارس ۲۰۱۱ تا کنون دست کم ۷۰ هزار نفر کشته شده اند.

در همين زمينه، نبيل العربی، رييس اتحاديه عرب، نيز گفته است که روز سه شنبه به روسيه سفر خواهد تا با مقامات اين کشور در خصوص بحران سوريه مذاکره کند.

طبق اين گزارش، همچنين قرار است وليد المعلم، وزير امور خارجه سوريه، اواخر فوريه به مسکو سفر کند و با مقام‌های روسيه گفت‌و‌گو کند.

روسيه مهم‌ترين متحد بين المللی حکومت سوريه است که تا کنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد برای افزايش فشار بر حکومت شار اسد را وتو کرده است.

اخضر ابراهيمی همچنين تاييد کرده است که احمد معاذ الخطيب ماه آينده ميلادی به روسيه سفر خواهد کرد.

احمد معاذ الخطیب دو هفته پیش در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و علی اکبر صالحی،‌وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد.
XS
SM
MD
LG