لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۹

جدايی يک مقام بلندپايه دولتی از حکومت بشار اسد


سوريه شاهد جدايی يک مقام بلند پايه دولتی از نظام حاکم بر اين کشور بود. بازرس اول نخست وزيری و وزارت دفاع سوريه جدايی خود از حکومت بشار اسد و پيوستن به معترضان را اعلام کرد. در همين حال وزیر امورخارجه قطر می گوید، در جریان ماموریت ناظران اتحاديه عرب در سوريه «اشتباهاتی» رخ داده است.

سخنان وزير امور خارجه قطر همراه بود با اوج گيری انتقادهای معترضان سوريه از ناظران اتحاديه که ماموريت آن را شکست خورده توصيف کردند. اما جداشدگان از ارتش سوريه تاکيد می کنند که راهی جز «زور» برای برکناری بشار اسد از فدرت نمانده است.

جدايی يک مقام بلند پايه

اعتراض ها در سوريه در بيست و چهار ساعت گذشته، شاهد تحولی بی سابقه بود. محمود سليمان الحاج حمد بازرس اول دفتر نخست وزيری و وزارت دفاع سوريه جدا شدن خود را از نظام اين کشور اعلام کرد.

الحاج حمد در گفت و گو با شبکه خبری العربيه اظهار داشت که جداييش از نظام بشار اسد، عکس العمل طبيعی هر سوری آزاده است. او خاطر نشان کرد که بسيار از افسران بلندپايه نظامی به جدايی از نظام حاکم تمايل دارند اما بر سرنوشت خانواده خود بيمناک هستند.

الحاج حمد افزود: «دولت سوريه به طور کامل در زندان است. هيچ کدام از مقام های دولتی نمی توانند ساعتی را بدون حضور نيروهای امنيتی بگذرانندو بسياری از آن ها می خواهند که از نظام جدا شوند اما بيم آن را دارند که جان خانواده هايشان به خطر بيفتد.»

او همچنين تاکيد کرد که سازمان های امنيتی، مسئولی مستقيم کشته شدن معترضان هستند. خاطرنشان کرد: «سه دستگاه امنيتی ماموريت کشتن مردم را بر عهده دارند. سازمان اطلاعات نظامی، اداره اطلاعات کل و شاخه های آن و سازمان اطلاعات هوايی هستند که در بی وجدانی کامل مردم را می کشند و برای جان انسان ها هيچ ارزشی قائل نيستند.»

«اشتباهات» ناظران

حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزير و وزير امور خارجه قطر پنجشنبه پس از ديدار با بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد در نيويورک از وجود «اشتباه» در عملکرد ناظران اتحاديه عرب در سوريه سخت گفت و اظهار داشت: «اين اولين تجربه ما در اين خصوص است. بايد اشتباهات پيش آمده را ارزيابی کنيم. بدون شک اشتباهاتی وجود دارد. ما به سوريه نرفتيم تا کشتار را متوقف کنيم بلکه رفتيم تا بر اوضاع نظارت کنيم.»

نخست وزير قطر که رياست کميته عربی ويژه پی گيری اوضاع سوريه را بر عهده دارد، از نوع اين «اشتباهات» سخن نگفت اما خواستار «کمک های فنی» سازمان ملل متحد شد.

ناظران اتحاديه عرب به سوريه رفته اند تا از پايبندی دولت اين کشور به طرح اتحاديه عرب که دولت اين کشور اجرای آن را پذيرفته اطمينان حاصل کنند. برپايه اين طرح دولت سوريه متعهد شده است همه نيروهای نظامی را از مناطق مسکونی خارج کرده و دستگير شدگان حوادث اخير را آزاد کند.

شيخ حمد بن جاسم آل ثانی همچنين از کمک احتمالی سازمان ملل متحد به ناظران اتحاديه عرب سخن گفت.

مارتين نيسرکی، سخنگوی سازمان ملل متحد هم به خبرنگاران گفت که وزير امور خارجه قطر با بان گی مون «راهکارها عملی چگونگی کمک سازمان ملل متحد به ناظران اتحاديه عرب را به بحث گذاشت.»

شنبه کميته عربی ويژه اتحاديه عرب برای پی گيری اوضاع سوريه در قاهره پايتخت مصر تشکيل جلسه داد.

وزير امور خارجه قطر گفت که اتحاديه عرب به زودی اولين گزارش ناظران را دريافت کرده و ميزان هزينه و فايده حضور ناظران را در سوريه، ارزيابی خواهد کرد.

درباره احتمال احاله پرونده سوريه به شورای امنيت سازمان ملل متحد شيخ حمد گفت: «در تلاش هستيم تا راهی برای حل و فصل اين بحران در چارچوب اتحاديه عرب بيابيم. اما اين قضيه به نوع فعاليت دولت سوريه منوط است.»
چنانچه اتحاديه عرب ناظران خود را از سوريه فرا بخواند، راه برای دخالت بين المللی در اين کشور باز خواهد شد.

دولت سوريه به دليل پايبند نبودن به طرح اتحاديه عرب، در معرض تحريم های اين اتحاديه قرار گرفته است. تعليق عضويت سوريه در اتحاديه عرب و اعمال تحريم های اقتصادی بر اين کشور، از جمله اقدامات عربی عليه نظام حاکم در دمشق است.

«شکست ناظران»

اتحاديه کميته های هماهنگی اعتراض های سوريه اعلان کرده است تا کنون دستکم ۳۹۰ تن از معترضان از زمان آغاز ماموريت ناظران اتحاديه عرب در ۲۶ دسامبر کشته شده اند. پيشتر سازمان ملل متحد در آخرين گزارش خود، شمار کشته شدگان در سوريه از آغاز اعتراض ها را بيش از ۵هزار نفر ارزيابی کرده است.

بيش از ۹ ماه از اغاز اعتراض ها در سوريه می گذرد. معترضان خواهان سرنگونی نظام بشار اسد رئيس جمهور اين کشور هستند.

در اين ميان، رياض الاسعد فرمانده «ارتش آزاد سوريه» در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری فرانسه، از اتحاديه عرب خواست شکست ماموريت ناظران را در سوريه اعلام کند.

با ادامه سرکوب اعتراض ها در سوريه، روند جدا شدن افسران از ارتش اين کشور آغاز شد. جداشدگان، گروهی با نام «ارتش آزاد سوريه» تاسيس کردند.

اين گروه وظيفه خود را حمايت از اعتراض های مسالمت آميز اعلام کرده اند.
الاسعد که در ترکيه حضور دارد گفت: «از اتحاديه عرب می خواهيم که پرونده سوريه را به سازمان ملل متحد ارجاع دهد. اين خواست همه سوری ها است.»

او خاطرنشان کرد شماری از اعضای ارتش آزاد سوريه چهارشنبه در شهر حمص با شماری از ناظران اتحاديه عرب ديدار و گفت کردند و نام شمار زيادی از دستگير شدگان را در اختيار آن ها قرار دادند.

اين فرمانده جدا شده از ارتش سوريه در گفت و گوی ديگری با شبکه آمريکايی سی.ان.ان تاکيد کرد راه برکناری اسد از قدرت «با زور اسلحه» خواهد بود.

در همين چارچوب، آلن ژوپه وزير امورخارجه فرانسه، از اتحاديه عرب خواست برای موفقيت ماموريت ناظران از سازمان ملل متحد کمک بخواهد.

کاخ سفيد آمريکا هم در بيانيه ای از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواست برای متوقف کردن کشتارها در سوريه از خود تحرکی نشان دهد.

تداوم سرکوب خونین معترضان

همزمان با تحولات سياسی، تحولات ميدانی در سوريه ادامه دارد. شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد در روز پنجشنبه، دستکم ۲۶ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند.

بنا بر اين گزارش، اکثر کشته شدگان از ديرالزور هستند. در همين حال معترضان سوريه، نسبت به «بحران انسانی» در شهر حمص هشدار دادند. حمص از هفته ها پيش در محاصره نيروهای ارتش قرار دارد و گاه و بی گاه برخی محله های اين شهر، توسط تانک ها گلوله باران می شوند.

از سوی ديگر، خبرگزاری دولتی سوريه، از آزادی ۵۵۲ تن از دستگيرشدگان حوادث اخير از زندان ها خبر داد. بنا بر اعلام وزارت کشور سوريه، دست اين افراد به خون آغشته نيست.

دولت سوريه مدعی است که در حال مبارزه با گروه های مسلح تروريست است. معترضان اما اين سخنان را بهانه ای برای سرکوب اعتراض ها می دانند.
دسامبر گذشته دولت سوريه، از آزادی ۷۵۵ نفر از دستگير شدگان خبر داد.

پيش از نيز ۲۵۰۰ نفر ديگر آزاد شده بودند. اما هنوز شمار زندانيان سياسی در سوريه مشخص نيست. سازمان ملل متحد و منابع معترضان شمار زندانيان را بيش از ۱۴ هزار نفر ارزيابی کرده اند.

از سويی، معترضان مردم را به تظاهرات در روز جمعه دعوت کردند. اين روز «جمعه بين المللی کردن پرونده سوريه خواست ماست» ناميده شده است.
XS
SM
MD
LG