لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

ترکیه کردها را به برگزاری آرام نوروز دعوت کرد


رجب طيب اردوغان خطاب به‌ شهروندان کرد ترکيه‌ که‌ آيين های عيد نوروز را برگزار می کنند گفت: نوروز جشن شادی، صلح و برادری است و بسيار سعی دارند ازاين عيد برای ايجاد شکاف در ميان مردم ما بهرده‌ برداری کنند
رجب طيب اردوغان خطاب به‌ شهروندان کرد ترکيه‌ که‌ آيين های عيد نوروز را برگزار می کنند گفت: نوروز جشن شادی، صلح و برادری است و بسيار سعی دارند ازاين عيد برای ايجاد شکاف در ميان مردم ما بهرده‌ برداری کنند

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، روز سه سنبه ۲۰ مارس از شهروندان کرد اين کشور خواست در برگزاری آيين های نوروزی دقت کنند و از خشونت دوری جويند.


آقای طيب اردوغان در مرکز حزب حاکم حزب عدالت و توسعه‌ در آنکارا خطاب به‌ شهروندان کرد ترکيه‌ که‌ آيين های عيد نوروز را برگزار می کنند گفت: نوروز جشن شادی، صلح و برادری است و بسيار سعی دارند ازاين عيد برای ايجاد شکاف در ميان مردم ما بهرده‌ برداری کنند.


آتشی که‌ برای نوروز افروخته‌ می شود، مفهوم ديگری دارد و نبايد نمايندگی افرادی باشد که‌ در‌ قنديل هستند و بهمين دليل کسانی که‌ نوروز را جشن می گيرند، لازمست خشونت نفرت و کينه‌ را کنار بگذارند و با زبان صلح و آشتی سخن بگويند
رجب طیب اردوغان

آقای اردوغان هشدار داد: آتشی که‌ برای نوروز افروخته‌ می شود، مفهوم ديگری دارد و نبايد نمايندگی افرادی باشد که‌ در‌ قنديل هستند و بهمين دليل کسانی که‌ نوروز را جشن می گيرند، لازمست خشونت نفرت و کينه‌ را کنار بگذارند و با زبان صلح و آشتی سخن بگويند.


اشاره‌ نخست وزير به‌ قنديل، قرارگاه های پ ک ک است.


معمر گولر استاندار استانبول نيز هشدار داده‌: کسانی که‌ در عيد نوروز به‌ گفته‌ او آشوب گری می کنند، سزای عمل خود را خواهند ديد.


همزمان دولت باغچلی رهبر حزب حرکت ملی، دنيز بايکال رهبر جمهوريخواهان مردم، ژنرال ياشار بيوک آنت رييس ستاد ارتش و ساير مقامات حزبی و دولت ترکيه‌ نسبت به‌ آيين های عيد نوروز در چهارشنبه هشدار داده‌اند که‌ برگزارکنندگان عيد از مقرراتی که‌ دولت تعيين کرده‌ نبايد خارج شوند.


۱۸۱ تن از نويسندگان، روشنفکران، هنرمندان و سرمايه‌ داران ترکيه‌ با‌ صدور بيانيه‌ای از نيروهای امنيتی خواسته‌اند برای جلوگيری از خشونت در برابر برگزارکنندگان عيد نوروز از خود خويشتنداری نشان دهند.


در حاليکه‌ دولت ترکيه‌ عيدنوروز را به‌رسميت شناخته‌، نسبت به‌ حرکت های اعتراضی کردهای اين کشور در فردا چهارشنبه‌ اولين روز عيد نوروز نگران است.


کردهای ترکيه‌ تحويل سال نو خورشيدی را به‌ گونه‌ای که‌ در ايران مرسوم است، قبول ندارند و معتقدند که‌ آغاز روز ۲۱ مارس اولين روز عيد نوروز است که‌ مبنای آن در دوره‌ پادشاهی مادها پی ريزی شده‌است.


يعنی از ديد کردها فردا اولين روزنوروز ۲۷۰۷ کردی محسوب می شود. طبق اين اعتقادات جشن نوروز بزرگترين عيد و سمبل آزاديخواهی قلمداد می شود.


بر خلاف ايران، در ترکيه‌ نخستين روز نوروز، همه‌ مردم با پوشش های نو و ظاهری آراسته‌ به‌ ميادين اصلی شهرها ورستاها می روند. زيرا معتقدند: عيد نوروز را بايد همه‌ با هم و در خارج از منازل با رقص دور آتش هايی که ‌روشن می کنند، پاس بدارند.


XS
SM
MD
LG