لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۳

بازداشت دو ايرانی در ترکيه به ظن «جاسوسی»


دو ايرانی، همراه با يک شهروند ترک به اتهام جاسوسی در شهر مرزی ترکيه با نخجوان دستگير شدند.

به گزارش «سی ان ان ترک» اين سه شخص در حالی که مشغول عکس برداری از برخی ساختمانهای دولتی، از جمله ساختمان دادگستری و ساختمان مديريت اداره سازمان امنيت ملی ترکيه بوند، دستگير شده اند.

بر اساس اين گزارش، دادگاه تصميم گرفته است که اين سه شخص به اتهام مظنون بودن برای به دست آوردن اسناد «بسيار محرمانه» در رابطه با امنيت ملی ترکيه و تلاش برای جاسوسی بازداشت شوند. متهمين به زندان ايغدير منتقل شده اند.

هنوز نام بازداشت شدگان آنها اعلام نشده است.

شهر ايغدير ترکيه تنها مرز مشترک اين کشور با جمهوری خودمختار نخجوان است. نخجوان که از طرف شرق و شمال از طريق ارمنستان منزوی شده است، تنها راه خروج از انزوای اين جمهوری خودمختار يا از طريق مرز خاکی ايران، يا از منطقه گمرکی صدرک هم مرز با شهر ايغدير ترکيه است.

در سالهای گذشته، قسمت اعظم واردات نخجوان از طريق ايران انجام می شد، اما از سال گذشته، ترکيه و آذربايجان چندين پروژه را جهت کاهش وابستگی اين جمهوری خودمختار به ايران عملياتی کرده اند.

هم اکنون ساخت خط لوله سوآپ گاز ايغدير-صدرک به امضای دولت آذربايجان و ترکيه رسيده است که قرار است نياز گاز نخجوان از طريق سواپ (معاوضه) گاز آذربايجان از طريق ترکيه به نخجوان انجام شود. هم اکنون ايران ۳۰۰ ميليون متر مکعب گاز در سال از آذربايجان دريافت می کند که همين مقدار گاز را نيز به نخجوان تحويل می دهد.

با تکميل خط لوله ايغدير-صدرک سالانه تا ۵۰۰ ميليون متر مکعب گاز ميان آذربايجان و ترکيه به مقصد نخجوان معاوضه خواهد شد.

روسای جمهور دو کشور آذربايجان و ترکيه، در پاييز سال ۸۹ آزاد راه ايغدير-صدرک را نيز افتتاح کردند.

اين آزاد راه بطول نزديک به ۸۲‬ کيلومتر بصورت چهار بانده احداث شده است و ضمن تامين ارتباط چند شهر جمهوری خودمختار نخجوان، ارتباط زمينی اين جمهوری با ترکيه را تسهيل می کند.

سال گذشته همچنين يک خط پرواز مستقيم ميان فرودگاههای نخجوان و استانبول برقرار شد.

پيش از اين مقامات جمهوری آذربايجان، از طرح احداث خط راه آهن نيز ميان جمهوری خودمختار نخجوان و ترکيه خبر داده و اعلام کرده‌اند که اين خط در مسير نخجوان - ايغدير- قارص احداث شده و خط راه آهن موجود در نخجوان را به شبکه ريلی ترکيه متصل خواهد کرد.

در همين چهارچوب مطالعات اوليه در دست اقدام بوده و قرار است خط راه آهن موجود در جمهوری خودمختار نخجوان با احداث يک خط آهن هفت کيلومتری تا منطقه صدرک در مرز ترکيه امتداد يابد و بقيه مسير نيز با احداث خط راه آهن در داخل ترکيه تا ايغدير ادامه و از آنجا به قارص متصل شود.

جمهوری خودمختار نخجوان از نظر جغرافيايی با سرزمين اصلی آذربايجان ارتباط نداشته و در شمالغرب جمهوری اسلامی ايران با دو استان آذربايجان شرقی و غربی ۱۶۳ ‬کيلومتر مرز مشترک دارد و ضمن داشتن مرز ۱۲ ‬کيلومتری با کشور ترکيه، با ارمنستان نيز دارای ۲۲۴ کيلومتر مرز مشترک است که اين مرز به دليل وضعيت جنگی ميان آذربايجان و ارمنستان، مسدود می‌باشد.
XS
SM
MD
LG