لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

«ترکیه علیه شرکت‌های متهم به همکاری با برنامه موشکی ایران اقدام نمی‌کند»


ظفر چاغلايان، وزير تجارت خارجی ترکيه، روز سه شنبه گفته است کشورش در نظر ندارد اقدامی عليه شرکت های مورد تحريم آمريکا در استانبول که متهم به صادرات غير قانونی به ايران هستند، انجام دهد.

وزير تجارت خارجی ترکيه که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت: «اين شرکت‌ها در فهرست سياه آمريکا قرار دارند، نه در فهرست ما. در خصوص (تحريم ها عليه ايران) ما براساس قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل متحد عمل می کنيم.»

ظفر چاغلايان همچنين گفت: «ترکيه قوانين خودش را دارد. کسی نمی تواند خارج از چارچوب قوانين ترکيه از ما بخواهد اين شرکت ها را تحريم يا فعاليت هايشان را ممنوع کنيم.»

آقای چاغلايان همچنين بر اجرای «جدی» تحريم های سازمان ملل توسط کشورش تاکيد کرد و گفت: ترکيه سازوکار های خود را برای کنترل تجارت کالا و مواد با کاربرد دوگانه (کالاهای نظامی و غیرنظامی) دارد.

وزارت خزانه داری آمريکا سه شنبه هفته گذشته، ميلاد جعفری را به نقض قوانين تجارت آمريکا و صادرات موادی قابل استفاده در صنايع موشکی و هسته ای ايران از طريق ترکيه متهم کرد.

وزارت خزانه داری آمريکا اعلام کرده بود، تمام اموال ميلاد جعفری، پدرش محمد جواد جعفری، مادرش مهين فلسفی، و برادرش مانی جعفری را در خاک آمريکا توقيف و مسدود کرده است.

وزارت خزانه داری آمريکا از خانواده جعفری و همکارانشان به عنوان «يک شبکه تهيه و تدارک مستقيم مواد موردنياز برنامه موشکی ايران» ياد کرده است که تامين کننده مواد لازم و از جمله « آلومينيم و فولاد برای سازمان صنايع هوافضای ايران» بوده اند.

در بيانيه وزارت خزانه داری آمريکا سه شرکت ثبت شده در استانبول به اتهام همدستی با ميلاد جعفری در فهرست تحريم های آمريکا قرار گرفته اند.

ظفر چاغلايان نیز در این باره می گويد سه شرکت مورد نظر در فهرست تحريم آمريکا در استانبول دارای سهامداران ايرانی و ترک است.

ظفر چاغلايان همچنين تصريح کرد که ترکيه درصدد توسعه مناسبات تجاری با ايران است.

وزير تجارت ترکيه گفته است: «حجم مبادلات تجاری با ايران هم اکنون به ۱۰ ميليادر دلار رسيده است و هدف ما اين است که تا سال ۲۰۱۵ سقف مبادلات تجاری به ۳۰ ميليارد دلار برسد.»

ترکيه به عنوان يک عضو غير دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد به چهارمين قطعنامه تحريمی اين شورا عليه رای منفی داد.

ترکيه همچنين کوشيده است تا برای حل مناقشه هسته ای ايران ميانجيگری کند. ترکيه و برزيل در آستانه تصويب چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران کوشيدند با امضا بيانيه ای در تهران راه حلی برای تامين سوخت راکتور تحقيقاتی تهران فراهم کنند که اين پيشنهاد را کشورهای غربی نپذيرفتند.
XS
SM
MD
LG