لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

صالحی: ظرف دو ماه آينده سوخت هسته ای راکتور تحقيقاتی تهران جاگذاری می شود


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران، روز پنجشنبه گفته است که طی دو ماه آينده نخستين صفحه سوخت هسته ای با ارونيوم ۲۰ درصدی در راکتور تحقيقاتی تهران جاگذاری می شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر صالحی گفته است:«ظرف دو ماه آينده نخستين صفحه سوخت هسته ای با اورانيوم ۲۰ درصد توليد و در راکتور تحقيقاتی تهران جاگذاری خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی علی اکبر صالحی از اورنيوم با توليد ۲۰ درصد خبر داده است که تنش ها بر سر برنامه هسته ای ايران به دنبال گزارش تازه مديرکل آژانس تشديد شده است.

فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در شهريور ماه سال جاری اعلام کرده بود که ايران از ميزان مورد نظر اورانيوم ۲۰ درصدی برای تهيه سوخت راکتور تحقيقاتی تهران عبور کرده است.

فريدون عباسی گفته بود: «قصد داريم ميزان توليد اورانيوم ۲۰ درصدی را تا حدی بالا ببريم که ذخيره مناسب از سوخت با اين درصد غنا داشته باشيم تا اگر در خلال فعاليت ها به سيستم های ما آسيبی وارد آمد يا تعميراتی انجام شد، مواد مورد نياز را در اختيار داشته باشيم.»

رييس سازمان انرژی اتمی ايران ميزان توليد اورانيوم با غنای ۲۰ درصد را مشخص نکرده بود، اما درهمين زمينه در خردادماه امسال، علی اکبر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس گفته بود که تاکنون ۵۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصدی توليد کرده است.

آقای سلطانيه گفته بود: «ما به ۱۲۰ کيلوگرم اورانيوم با درصد غنای ۲۰ درصد نياز داريم، و تا به حال توانسته ايم ۵۰ کيلوگرم از مجموع اين مقدار را با موفقيت توليد کنيم اما هنوز به مقدار بيشتری نياز داريم.»

غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم پس از آن در دستور کار ايران قرار گرفت که تهران در سال ۸۸ نتوانست با کشورهای غربی بر سر خريد اورانيوم برای راکتور تحقيقاتی تهران به توافق برسد.

ايران پس از انقلاب برای تامين سوخت مورد نياز اين راکتور با مشکل مواجه بوده است. ايران در سال ۱۳۸۸ موافقت کرده بود تا در ازای دريافت سوخت برای راکتور تحقيقاتی تهران بخش زيادی از اورانيوم غنی شده با غلطت پايين خود را معاوضه کند. اما ايران خيلی زود از اين موضع عقب نشينی کرد و موافقت اوليه خود را رد کرد.

غنی سازی اورانيوم به دليل کاربرد دوگانه اش نگرانی هايی براي کشورهای غربی ايجاد کرده و اين کشورهای معتقدند ايران در پوشش اين برنامه درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اظهارات را رد می کند و می گويد برنامه هسته ايش کاملا صلح آميز است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
ايران با رد اين در خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

ايران راکتور تحقيقاتی تهران را از آمريکا خريداری کرده و در سال ۱۳۴۶ استفاده از آن را آغاز کرد. اين راکتور راديوايزوتوپ های مختلف توليد می کند که مصارف پزشکی، صنعتی و کشاورزی دارند.
XS
SM
MD
LG